CITAT (KRT @ 22-12-2009, 09:53)

På tal om ginkgo - jag grävde ner min lilla (ca 15 cm) ginkgo i trädgårdslandet i höstas och nu har vi ju haft en rejäl vinter den senaste veckan. Skulle gärna vilja ge den lite extra "förmånligt" klimat för att den ska växa och bli stor - kan det vara idé att ta in den när snön töat bort (vilket den lär göra om någon vecka) och simulera vår? Det räcker alltså att ha dem ute under en kortare period - OM man sedan simulerar vår med extraljus.... Växter är inte som vissa djur att de "känner" hur lång tid som gått utan de svarar helt på externa stimuli?
En fundering på samma tema - jag sådde en del perenner ute i höstas, de har stått ute hela tiden och alltså blivit både frysta och översnöade, kan man väcka också dessa redan? Tänkte mest på att jag då får lite större plantor att sätta ut till våren....
Och om jag ska väcka dem - vilken temperatur ska de ha den närmaste månaderna?
Det är lite olika på olika träd. De flesta känner antingen av hur många ljusa timmar det är eller också temperaturen för att veta att det är vår. Kanske något träd mäter tiden från hösten också, det vet jag inte. Hur ginkgon gör vet jag inte, men du kan antagligen också ta snart ta in din, det beror väll lite på hur vädret var före den här köldperioden. Det behöver inte vara frost, men kallare än kanske 10 grader för att fungera som vinter.
Det är ju lite dumt att gräva upp och ner växter eftersom man skadar rötterna. Men om du planterade ginkgon i höstas har den ju inte hunnit etablera sig ännu i alla fall.
Förresten har jag tagit in några krukor nu. Ginkgon, robinian, en rödek samt en katalpa har fått komma in. Samt en liten snyltgäst som växer hos katalpan, den är förvedad med jag har ingen aning om vad det är för något. Jag var lite orolig när jag plockade bort lövtäcket jag la över plantorna i höstas, men alla klarade sig utom snyltgästen, den hade dels vikt sig och dels fått barken skavd. Tror den klarar sig i alla fall. Nu återstår bara att fixa belysningen, jag hoppas få till det i morgon.