CITAT (Huggorm @ 22-12-2009, 23:29)

Men är det lämplig våglängd på ljuset i kvicksilverlampor? Vanliga glödlampor har ju för gult ljus, finessen med speciella lysrör för växter är att dom lyser med samma spektrum som solljus, eller åtminstone så nära som man kommer.
Intressant med ginkgo i zon 5. Nu vet jag ju inte hur stora dom är, men som små övervintrar dom ju skyddat under isolerande snö. Om dom fortsätter att klara sig bra och blir stora vore dom mycket intressant avelsmaterial. Jag hade själv betalt bra för en stickling.
Min ginkgo hade väll en bra, varm sommar i växthus misstänker jag. När jag köpte den och satte ut krukan täckte jag med löv, men dom sjönk ihop och toppen stack upp. Men den ser ut att ha klarat sig utmärkt i neråt -20. Dom skall ju klara riktigt svår köld om dom bara får samla kraft under en lång, varm sommar.
Där emot är jag orolig för min frösådda äkta kastanj, undrar hur den har klarat den här köldperioden ute i marken? Visserligen avmognade den som den skulle men dom är ju lite känslig och särskilt som små.
Jag skall uppdatera när mina småträd har börjat slå ut löven, det skall bli intressant att se hur lång tid det tar

Som det sades allafall förut inom akvaristiken var att man skulle sikta mellan 6500 K och 9000 K .
Det fins säker kvicksilver lampor med olika Kelvintal men det går ju alltid att kompletera med ett actinic lysrör,dom används ofta till att förstärka det blå våglängderna om man har för mycket i det rödgula spectrat.Men det billigaste och enklaste är nog ändå att använda två fullspectrum rör och ett actinic rör. Funkar det på på känsliga koraller så funkar det på växter.
Angående Ginkgon så tror jag dom flesta har köpt dom över disk ,en del har dragit upp dom själva, men jag tror inte dom är av någon särskild härdig sort.
Mina små kastanjer(äkta) lät jag stå ute i krukor tills krukorna var frysna sedan ned i pärkällarn.Dom manchuriska valnötterna är spridda både ute och i pärkällarn.Jag räknar med att dom skall klara sig....vi får väl se.
Lysrörstipps!
http://www.saltvattensguiden.se/produktgui...=153&cat=25