CITAT (Nauti @ 28-12-2009, 20:53)

Ja, det krävs olika typ och mängd ljus beroende på vad det är för växt och vilket resultat man är ute efter. Däremot är inte lumen viktigt för växterna, det är ett mått för hur våra ögon uppfattar ljuset och inte på hur växterna tar upp ljuset. Då är det watt och PAR-värdet man får gå efter.
Till en viss gräns gäller ju mer ljus, desto bättre, men det är sällan man kommer upp i en sådan ljusstyrka med hjälp av artificiell belysning

Satan vad ni skrivit

Men jag kommer aldrig hålla med dig när du säger att
Lumen är ett mått får hur vi uppfattar ljuset.Lumen är måttenheten för ljusflöde. Mer ljusflöde/lumen mer effekt(W) = Mer W.
PAR(PhotosyntaheticallyActiveRadiation) värdet är det värdet/våglängerna du mäter ljus färgen i (Kelvin)
CITAT (Nauti @ 28-12-2009, 20:59)

Cannabis skiljer sig inte så mycket från andra växter, däremot är det få som lägger ner så mycket tid och energi på att optimera odlingsförhållandena för sina växter som just cannabisodlare.
Rent generellt gillar växter ljus i den blå delen av spektrat under det vegetativa fasen och ljus i den röda delen av spektrat under blomningsfasen. Kelvin är bara ett mått för färgtemperatur, växterna behöver inte så mycket av det andra ljuset ur spektrat utan den tar tillvara på det blå och det röda ljuset bäst, det andra är i princip meningslöst att ha till odling.
Gröna Växter är gröna för att dom reflekterar grön ljus, dvs dom behöver inte det PAR värdet

CITAT (Nauti @ 28-12-2009, 21:11)

Den maximala potensen bestäms av generna, dock spelar odlingsmiljön en väldigt stor roll i hur slutresultatet blir. Det kvittar hur bra generna är om det är en dålig odlare

Det är betydligt fler faktorer som spelar in än de du nämner för att optimera miljön för en växt.
Självklart, men jag såg det som uppebart

, Jag antog inte att någon skulle göra en Aeropondisk odling utan näring

Eller ? heheh..
Jag tror du missuppfatta mig lite.
Självklart har din "setup" enorm betydelse för hur bra din odling kommer gå, Men Du kan inte med en hjälpande hand från tex hydrosystem och markandens bästa näring göra X strain starkare, men du kan få bättre avkastning.