CITAT (Jan Lindgren @ 31-12-2009, 15:39)

Hej!
Lepagehäcken är mycket trevlig men kräver en hel del beskärning därför använder jag B9 till underlag och spänner trådar för att binda upp träden. Jag skulle inte orka beskära alla våra äppelträd på ett bra sätt om vi hade lepagehäckar. Jag funderar dock på att göra några meter lepagehäck för att demonstrera tekniken. Jag har en massa spön på A2 stående i lagården som jag kan använda. Vi har nu planterat 160 olika sorter av äpplen. Nya smaker varje år under en lång tid.
MVH
Jan Lindgren
Funderade också på B9 men det blev A 2. Håkan Svensson på Julita ansåg att A 2 är något bättre än B 9 pga formens karaktär på häcken. Trådar för att binda upp träden har jag också fått rådet att göra. Nu har jag inte så många trän som du...ca 14 stycken. Men det är kul när man får tag på andra sorter än de som man köper ute i butikerna. Där är mångfalden sämre. Vilken sort har du som är ovanlig? Jag är ute efter Beauty of Kent men nu har jag fruktträd så det räcker...tror jag. Jag bor hyffsat nära Fjärås och där har du en erkänt duktig pomolog, Rolf Eskilsson, som har över 200 fruktträn på sina marker. De sorter som jag har i min häck är väl något för stora kan jag tro. Jag är nog ensam i Lerums kommun med en lepagehäck?