Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> tid för busk o trädbeskärning?
          krukan
          Inlägg 30-06-2004, 12:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 3 641

Har just blivit ägare till min första trädgård. Den har massor av bärbuskar: svarta och röda vinbär, krusbär och hallon. De är helt galet vildvuxna, så nu undrar jag när den bästa tiden är för att beskära dem. Jag är uppvuxen i Umeå, men mitt hus ligger i skåne. Antar att det är stor skillnad i växtkraft mellan dessa orter! Jag har också ett äppelträd i behov av trimning, alträd, lönnträd mm. Hur och när beskärs sådant? Ett par träd vill vi ta bort helt eftersom de växt sig över alla gränser, står på fel ställe och skuggar. Hur/när gör man sånt??

Många frågor blev det! Glad för alla svar.

--------------------
          zon 5, umeå

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 30-06-2004, 15:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jo ett grundtips till: Inga buskar eller träd dör eller tar allvarlig skada om man låter bli att beskära dem något eller några år. Det är värre att beskära helt fel.

Passa på att njuta i din nya trädgård, måste vara härligt att flytta flera zoner nedåt! Sitt på så många platser som du hittar i din nya täppa, drick något gott och betrakta det som växer.

Dagar då du är mer kunskapstärstig kan du sitta med kaffekopp, flora och trädgårdsbok och artbestämma det du har. Passa på att kolla hur bladen och grenarna ser ut, skriv upp ev frågor och - framför allt - njut. smile.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 00:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon