När det gäller att förbränna calorier, så är det inte tiden man går utan hur långt man kommer på den tiden som är det väsentliga. Så om A går 1 mil på en viss tid medan B går den på halva så har de i stort sett bränt lika mycket calorier. Det som skiljer är att B kommer att få bättre kondis. Så fortsätt du att gå med hunden i precis den takt du vill. Vill du förbränna mer, så försök att gå lite längre.
Egentligen är bantning ett nollsummespel. För att hålla vikten gäller"energi in"=" energi ut" För att minska i vikt måste man helt enkelt strypa på sidan "energi in" alternativt öka "energi ut". Sen vilket man gör är likvärdigt. Mest effektivt är naturligtvis att göra bäge delarna.
För att kunna hålla vikten tror jag det är viktigt att man inte förlitar sig på för mycket mirakelkurer eller överdriva genom att tokbata eller tokmotionera utan i stället försöka att parallellt få in ny vanor, som att äta mindre och röra sig mer. Annars tar det ingen tid tills man är tillbaka igen.
Det gäller att förska hitta något typiskt svenskt LAGOM-läge.
Jag hänger föresten på och vägde in mig i fredags.
Jag är föresten en gammal rosenforumist, som inte är så väldigt aktiv i forumen, men som har varit med i stort sett sen Odla.nu startade. Jag läser mer än jag skriver.
...Och jag är inte fullt så torr som det här inlägget gör gällande.