Ledsen att behöva göra alla ledsna, men det finns inga mirakelmetoder, eftersom energiprincipen tyvärr gäller även för oss människor. (annars hade vi uppfunnit evighetsmaskinen)
Så vad som gäller är:
"Energi in = energi ut" för att hålla vikten. Har man den i åtanke, så ser man att det finns två alternativ för att banta.
1.Minska energiintaget.
2. Öka energiuttaget.
Och givetvis går det ännu fortare om man kan göra både och.
Sen är det i princip likgiltigt vad man äter. Men för att inte bli tokig av hunger är det lämpligt att öka på med matvaror som har låg kalorimängd, men som ger hög mättnadskänsla.
Viktväktarmat är ett typiskt exempel på sån mat.
Och jag vill påstå att all viktminskning bygger på ovanstående, sen kan man kalla metoden för vad man vill, men räknar man på energin, så är det det ovanstående som gäller.
Sen gör man givetvis som man vill. Det kan kännas bra att följa någon "metod" och det kan fungera jättebra och man går ner i vikt och livet leker. Men vad man har gjort är antingen punkt 1 eller punkt 2 eller båda.
Så egentligen, vad vi letar efter är att försöka finna en väg som gör det mindre tråkigt och smärtsamt att få kroppen att acceptera mindre energi in,så att den blir tvungen att börja använda alla den lagrade energin som vi har runt midjan och på andra ställen.
Jag för min del gör som Christina, äter mindre, försöker äta mer frukt istället för godis, äter mer grönsaker och rör mig mer och det börjar visa sig på vågen.
PS. Tur man har en hund som behöver långa promenader. DS