Ja, alla får göra som känns bäst för dem.
Själv har jag minskat rejält i vikt två gånger i mitt liv.
Första gången på nittiotalet, med hjälp av träning på gym, tunga vikter för det tycket jag var roligast och den traditionella lågfettkosten. Visst var det effektivt, tappade 10 kg på 5 månader samtidigt som jag byggde muskler, men jag blev aldrig av med godissuget och kompenserade godisätandet med ännu mer träning.
Andra gången var ett par år efter att jag var tvungen att sluta träna efter min olycka. Då satsade jag fullhjärtat på Gi-kosten. Åt allt det jag tyckte om i den kosten och lät bli allt annat och det jag inte gillade. Gick ner 10 kg på 4 månader utan någon som helst extra träning. Höll vikten länge och hade inget godissug, men så småningom började jag tillsätta mer kolhydrater och innan jag visste ordet av fanns godispåsen i kundkorgen titt som tätt.
Det gick väl an i ett par år, höll mig under 70 kg i varje fall, men så slutade jag att röka och då var det kört.
Har nu gått upp från 68 till 82!!! (trodde det var 78 kg fortfarande men det visade sig vara fel vid vägningen på nyårsdagen) på 11 månader!
Så denna gången har jag börjat med lchf. Och har redan gått ner 1,6 kg, på 5 dagar, men det mesta är vatten, det vet jag ju. Men ändå.
Märker redan att jag småäter mindre och mindre mellan målen, det behövs inte, för jag är varken sugen eller hungrig lika mycket som innan.
LCHF är ingen ny mirakelkur, den är faktiskt väldigt logisk om man förstår hur kroppen fungerar. Det finns massor att läsa på nätet om man vill veta hur det fungerar. Det är heller ingen bantningskur, utan en livsstil. Det har ju jag bevisat åtminstone för mig själv genom att jag kört med GI, som är en variant med fler kolhydrater i kosten, och vad som hände då jag tillsatte mer kolhydrater.
För mig som har dålig karaktär när jag är riktigt sugen på godis är det mycket bättre att slippa suget, som jag gör med denna kost, än att kämpa med det varje dag.

Förresten, min kvällsmål igår bestog av tjocka gurkskivor med tjock skiva med brieost. yammi!! Bara en sån sak!