Har själv en bokharabinda som sedan urminnes tider har fått bre ut sig i en lönn. Jag tycker inte den är kul! Dels tror jag att den sakta håller på att kväva lönnen eftersom den lindar sig runt alla grenar (OK det tar många år innan din nyplanterade har hunnit så långt) dels skickar den hela tiden ut tentakler för att strypa både syrenerna, almbuskarna, el-ledningarna och annat som kommer i dess väg. Ibland är jag rädd att själv bli infångad. Det tråkigaste att den vackra blomningen ser jag inget av från min trädgård för den är på ovansidan av trädet! Den enda fördelen är att fåglarna gillar att bygga bo i detta stora täta trässel.
Om du är rädd om ditt äppelträd på lång sikt så är kanske ros ett bättre alternativ eftersom den inte tar strypgrepp kring grenarna utan är mera fredlig i sitt klängande. Murgröna som du också funderar på tror jag också är mera skonsam eftersom den tar sig upp med sugfötter och inte slingrar sig runt.
Du kanske också ska tänka på blomningsperiod och hur växten ser ut under resten av året. Bokharabindan blommar på sensommaren (augusti/oktober). En ros har dels en period med blommor dels en period med nypon. När den blommar fyller den din trädgård med doft.
Enklaste sättet att få tag i en bokharabinda är att gräva upp rotskott hos någon som har en sådan. Annars hos en plantskola. Den växer fort och är tacksam på det viset, åtminstone i Skåne, vet ej hur det är i andra zoner.
--------------------
Hellre planering än plantering
|