Jag har varit orförande i en BRF med 180 bostäder och typ 5 sandlådor. Varje år kom det in hysteriska motioner om att ta bort områdets katter pga allergier, kattbajs i lådor och klös på entrémattor typ.
Under alla dessa år hade ingen sett någon katt lägga något i lådorna. Under dessa år kunde inte någon uppvisa något som man funnit i lådorna.
Katthatare har en förmåga att koppla alla lådor med sand till katter och kattlåda. De tror att katterna ser en stor MEGALÅDA och längtar efter att få prutta i en sådan stor låda ...
Jag skall tala om att katter är inte som en del människor som ständigt tävlar om att få något stort eller längtar efter att få komma först etc etc.
Katterna som går ute krafsar ofta i vanliga rabatter, där gör bajset t o m mera nytta.
Det är en vanlig missuppfattning bland småbarnföräldrar att det kan finnas kattbajs i sandlådan och att barn äter kattbajs.
Jag har hört föräldrar påstå att deras barn har varit sjuka om varannat i flera månader. När allt kom till kritan hade barnen börjat dagis och fått streptisar (halsfluss streptokocker) som florerar i mängder på dagis.
Man tar till alla medel och drar sig inte ens från lögner i sin iver att få bort stackars katter från sina områden.
Katthatare som jag pratat med har klagat på att katterna i deras trappupgång gör att de inte kan andas. Personen beskrev sitt allergi som mycket allvarligt. Vi pratade länge (1 timme) och väl och när jag sa att jag hade två katter hemma så tog personen upp en näsduk för munnen och fick andnöd, personen kunde inte prata med mig längre utan fick springa ut ur föreningslokalen pga allergiska ticks som plötsligt kom.
Jag har under denna tid aldrig kommit i kontakt med så många psykos som under denna tid. Familjen flyttade sedan pga andra skäl, det fanns alltså andra mer eller mindre spykosomatiska orsaker bakom alla problem.
Trots att vi byggde en ram med nät över sandlådorna efter deras egna beskrivningar och skötte dessa nät morgon och kväll, trots att vi bytte sand i lådorna varje vår klingade motioner och klagomål aldrig av.
Kattgnällare är ett större problem är de stackars utekatterna.
Ps. Jag hade då två innekatter! Numera har jag en gammal norsk skogskatt och en dvärgvädur (Gullig busig kanin). Kanske inte värt att tala om att jag har akvariefiskar - någon kan få ticks

Ds.