CITAT (gnon49 @ 08-01-2010, 19:34)

Just nu kl 19 är det -18 grader ute så vasd skall man göra? Totalt förbrukar jag inte särskilt mycket el över året. Men så fort det blir varmare och risken för elavbrott minskat så får vedspisen bekänna färg igen.
Isolera bättre. Jag tänkte har planer på att sätta upp bubbelplast för fönstren, fönsterkarmar och sådant har jag redan kollat och de var ganska bra tätade redan. Det finns nog mycket småsaker man kan göra som förbättrar helheten.
Senaste investeringen vi gjorde för att spara el var en vattenkokare, nästa steg skall bli en tryckkokare så att jag kan koka upp den mängd vatten som behövs i vattenkokaren och koka det som behövs en kortare tid i tryckkokaren

CITAT (sommarhumla @ 08-01-2010, 19:37)

Har bytt till lågenergilampor, dragit ner på värmen. Svalt i huset, men jag har märkt att mina växter mår mycket bättre än när elementen står och sprutar värme.
Vi hade kring -16°C när det var som kallast utomhus, det såg jag att en del av växterna inte trivdes så bra med :/ Men samtidigt så blir det ju lägre luftfuktighet när man tar in kall luft och värmer upp den så det borde inte växterna heller trivas med.