Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> För mycket gräs..., Är möglet skadligt
          Zanna
          Inlägg 29-06-2004, 13:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem nr: 2 794

Jag håller på att bygga upp lite rabatter runtom i trädgården och tar då allt gräsklipp och slänger i högar. Jag har inget att varva med så det blir bara kompakt gräskompost. Min fråga är om det är dåligt om gräset får ligga och mögla nu i sommar (vilket det väl gör om det ligger i tjocka lager) och jag planterar i det nästa sommar (lägger på lite jord överst och eventuellt lite grästuvor)?

Susanne som försöker "återanvända" allt för att inte behöva köpa så mycket jord

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mi70
          Inlägg 01-07-2004, 11:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Jag har använt gräsklipp då jag startar rabatter, jag lägger tidningspapper och sedan tjockt gräsklipp ovanpå. Det kväver gräsmattan och sedan kan man fylla på med kompost och jord för att få en gräsfri rabatt om ett tag. Jag har inte märkt att ogräs överlever i detta, dock lägger jag inte uppdragna rotogräs med i gräsklippet, bara det som kommer från gräsklipparen. och där finns onekligen en och annan avklippt maskros!

På bilden ser du min projektrabatt där just tidningar och gräsklipp lagts ut för att kväva gräsmattan! Det blir sedan fint att plantera i efteråt, har gjort så på flera ställen och nästa år är där bara jord kvar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon