Ja, här gick det hett till...

Kattproblem brukar kunna hetta upp debatter av någon anledning.
Ni som har problem med katter på era altaner o tomter - jag har full förståelse för er ilska. har aldrig haft problemet själv eftersom jag alltid haft katt och/eller hund, men jag kan föreställa mig irritationen.
Att prata med kattägarna skulle troligtvis inte leda nånstans så ni får nog försöka angripa problemet från ett annat håll.
T ex, så som nämnts här tidigare, med hjälp av vattenspruta i någon form och dofter. Katter är mycket känsliga för dofter och alla former av citrusdofter skyr de. Citrus är dock en ganska flyktig doft så om man inte kan använda sig av plantor (t ex citronmeliss, citrus-träd, etc) utan måste förlita sig till de eteriska oljorna så kan det vara bra att blanda citrus-oljan med kryddnejlika (som katter hatar). Kryddnejliksolja är tyngre, stannar längre och har dessutom förmågan att hålla kvar lite av citrusdoften

Personligen tycker jag att doftkombon citrus-kryddnejlika är fullkomligt underbar men det gör väl kanske inte alla...
Så gillar man inte den doften så kan man kontakta ett företag som heter Crearome, de säljer eteriska oljor och om jag inte missminner mig så har de utvecklat en speciell olja mot katter (!).
Eteriska oljor kan användas var som helst nästan och på olika sätt, antingen droppar man det på platsen man vill ha 'fredad' eller så använder man det i en aromalampa eller på en doftsten.
De flesta oljor lämnar inga märken efter sig men kryddnejlikan kan göra det tyvärr, så den ska man inte droppa på något som inte får bli lite fläckigt.
Att hålla katterna borta från hela trädgården kan dock vara svårt, där är det nog vattensprutan som gäller... kanske med lite citron i vattnet

Och sandlådan kan man kanske täcka över när den inte används? Med en presenning / vaxduk / trälock eller dylikt?
Fokusera på lösningar, inte på problemet, det brukar lösa det mesta