CITAT (Bengalow @ 13-01-2010, 22:31)

Nej Nauti, det är bara så, att jag insett att jag kan inte påverka miljön, så att det gör någon skillnad. Mitt lilla bidrag är mindre än ett piss i Mississippi, men jag gör det om det inte påverkar mitt liv negativt. Ge dig på dom stora miljöbovarna, och kalla dom gärna för egoistiska, med sina 10-tusenfalt större påverkan på omgivningen än vad mitt handlande gör. Kom sedan inte och säg något om små bäckar - då är du mer romantisk än vad verkligheten kräver av dig!
Vad är det för sätt att tänka? Givetvis gör du som konsument skillnad, det är alltid vi som konsumenter som besitter den egentliga makten. Du förstår ju själv att om alla tänker så kommer ingen positiv förändring att ske här i världen och även om det vore så att din påverkan var en droppe i havet så är det ju såklart bättre att vara en del av lösningen än en del av problemet?
Tillsammans kan vi göra väldigt stor skillnad och det går inte längre att bara se till sig själv på individnivå, vi är en del av någonting mycket större än bara oss själva, våran omgivning, vårat samhälle, vårat land eller t.o.m. våran art. Vi har ett ansvar för djur, natur och andra människor på den här planeten och det är ett ansvar vi måste ta, om inte för våran egen skull så för andras skull. Man gör det väldigt enkelt för sig om man bara stoppar huvudet i sanden, intalar sig att allting är bra eller att man själv ändå inte kan göra någon skillnad. Vad är det värsta som kan hända? Att du får en mer miljövänlig och hälsosam livsstil? Det låter då i mina öron inte som någon katastrof.
Givetvis skall man ge sig på de största källorna till det som påverkar miljön negativt, men det innebär inte bara att DE har ansvaret, det innebär att VI har ansvaret. Både vi som art och vi som konsumenter, det är vi som bestämmer hur allting kommer att se ut i slutändan.
Att många små kan göra stora saker tillsammans tror jag väl inte du kan säga emot. Du gör det som sagt enkelt för dig. Men jag vet att du kan göra skillnad om du vill och jag vet att jag gör det och även om jag inte gjorde det så är jag mycket hellre en del av lösningen än en del av problemet.
Redigerat av Nauti: 13-01-2010, 22:52