Hade också sovandes på kuddarna på altanen. Jag tog den parfym jag hade som doftade mest citron och sprayade lätt över alla kuddar - inte ett katthår sedan dess! (ca 2 månader sedan)
Vi har massor av katter i omgivningen, det är ett paradis för dem antar jag med villaträdgårdar, strandområden, skogspartier och bortom det riktiga skogar. Jag gillar katter väldigt mycket

och blir inte mer störd än att jag försöker göra något åt det när de tränger sig in på mina revir. T.ex. när de använde mitt nysådda grönsaksland som toalett

. Först hackade jag rosmarin och lavendel (rester från nyansade blommor) och strödde där de varit och det gick bra, inte ett tasspår i sikte, men de bytte istället till en odlingsbädd intill! Då rev jag (smått desperat) citronskal över hela den bädden och sedan dess har jag inte haft en enda katt i odlingsbäddarna. Ett tips värt att pröva hoppas jag.
Det hade också en annan trevlig effekt: när jag rev citronskal (med ett rivjärn) över bädden upptäckte jag att där var fullt av sniglar. Nästa kväll var de helt försvunna

och har inte kommit tillbaka än trots flera dagar av regn och spirande salladsblad, så jag misstänker att sniglar inte gillar citron. (behöver jag säga att jag sedan rivit en massa citroner och spridit ut över alla odlingssängar...)
Så mitt problem är egentligen inte katterna utan det att vi nu skaffat egen katt och då upptäckte jag att ett par grannar helt enkelt är katthatare. Och är stolta över det.

Hade jag vetat om det hade jag givetvis inte skaffat katt för det är rätt omöjligt att ha innekatt i ett så lantligt villaområde som det här. Det skulle iallafall kännas grymt. Så vad ska jag göra nu? De har ju samma problem som jag haft, men definitivt inte samma accepterande och jag vet inte hur jag ska kunna hålla min katt borta från deras trädgård. Ska ju förstås kastrera den, men den är för liten ännu. Tänkte köpa "kattväck" eller vad det heter och ge dem, fast det tyckte en annan kattägande granne att de kunde köpa själva.
Ni som är sura över katternas framfart, skulle ni bli lite mildare till sinnes om en av kattägarna (vars katt ännu inte vågat sig över gatan till deras trädgård) köpte en flaska "kattväck"?? Plus gav ett par bevisligen fungerande tips om hur man håller katterna ifrån rabatterna...(själv tycker jag det är okej att det gör det i blomrabatterna, det blir ju lite extra gödning

)