Bland sommarnjutningarna finns ju att sitta länge och gona sig i den nedåtgående solens sista strålar. Bara det att på vår tomt så får vi de sista strålarna så där vid 15-16-tiden. Längs västra gränsen så står tre st pampiga träd på parad och skymmer effektivt solen redan från eftermiddagen. Vart och ett av träden, en lönn, en alm och en ek är 15 m höga och särskilt lönnen är väldigt omfångsrik så det blir inga dåliga skuggor av dem. Det blir förmodligen så att vi om några år (är relativt nyinflyttade och vill bo in oss innan vi gör något drastiskt) tar ner åtminstone något av träden men det är SÅ ångestframkallande för lönnen är så enormt vacker! Högrest och pampig dominerar den bilden av hela gatan när man kommer uppifrån. På våren surrar det av ivriga bin i de späda ljust gröna bladen och på hösten är färgerna magnifika. (Att det sedan blir en halvmeter löv att kratta upp kan man ju leva med.)
Men-det är det där med kvällssolen, jag kan nog inte leva med en mörklagd tomt under de sommarkvällar jag utnyttjar den mest...ååååh! Vad göra? Hur skulle nu ha gjort? Bara tanken att på ett par timmar såga ner ett träd "för vi vill ju ha kvällssool, hujedanemej",som tagit ett par mansåldrar på sig att nå sin värdiga storlek känns nästan kriminellt.
Jag kan tillägga att vi har 12 fruktträd på tomten, dessutom almar och lönnar lite här och där runt hela tomten så en nedtagning av dessa tre träd medför inte att tomten blir helt flack eller att vi blir utan skugga. Men ändå... Någon som tagit ner stora träd och blivit nöjd?
|