Behöver införskaffa extrabelysning för att dra upp/förgro plantor inomhus för senare utplantering. Jag skulle vilja ha tips på enkla och billiga alternativ, som inte kräver specialbutiker. Har letat runt på forumet, men det urartar alltid med en diskussion om våglängder, lux, kelvin, lumen, och massor av olika sorters lampor - jag vill ha enkla tips och förslag, inget komplicerat som kräver fläktar och tält...... Vill bara veta vad som är enkelt och fungerar bra.
Har några funderingar själv;
Alt 1; Köpa några klämspotar för en 50-lapp styck och sätta i antingen lågenergi eller LED-lampor.
Alt 2; Köpa en köksarmatur för lysrör
Alt 3; Köpa en köksarmatur för LED
Lampan ska lysa upp ett normalstort hyllplan i en bokhylla (ca 40x60 cm).
Alternativa belysningskällor är alltså lågenergi, LED och lysrör, hur starkt ljus behöver jag? Eftersom man köper lampor i Watt, vill jag bara ha ett svar på hur mågna sådan jag behöver

.
Helst skulle jag vilja ha sådan hightech lampor som man har i växthus, med LED -lampor som skiftar färg under dagen, MEN det är överkurs och eftersom teknik och elprytla inte alls är min grej så ska jag inte ens ge mig på att fundera på att bygga något liknande