Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ktätterväxt, i gammalt fruktträd
          Irganox
          Inlägg 28-06-2004, 13:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 3 725

Jag har ett gammalt, väldigt gammalt äppelträd i min trädgård, vilket jag vill piffa upp lite.
          Jag läste i nån tidning för ett tag sedan om klätterväxter som man kunde tlandera nedanför, och som sen blommade hela sommaren i äppelträdet.

Har någon några förslag på tjusiga klängväxter, som åtminstonde i början växer snabbt i lite skuggigt?

Tack...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 03-07-2004, 13:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ingen aning om lagar om detta men kan tänka mig att den ingår i någon slags juridik om att man inte ska plantera så att det skadar. Jag tycker inte att bokharabinda gör det, men andra kanske har exempel på skadlighet.

I flera kommuner i Stockholm har jag sett härliga exempel på utsmyckningar av telestolpar, gatustolpar mm.

Humle som förgyller en telestolpe (bara att klippa ned om någon skulle behöva klättra upp - den kommer ju igen).
          Bokharabinda som täcker fula betongväggar.
          Klätterrosor upp för en trist lyktstolpe.

För att inte tala om caféägare som tar upp en eller två trottoarplattor intill väggen och sätter blomster där istället för endast i torra urnor som måste flyttas in under kvällen... Men självklart ska man plantera med förnuft och med take på att de flesta städer är ett virrvarr av ledningar och kablar under stensättningen. Idag tycker jag dock att vi planterar alldeles för lite.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon