Nu är jag förstås en glädjedödare, men elbolagen tycker INTE om bokharabinda i ledningarna. Jag har gubbar från Sydkraft som kommer vartannat eller vart tredje år och härjar med motorsåg i min trädgård. Det finns en elstople som står precis i gränsen av min tomt och mina buskage. Ett av dom stag som håller upp stolpen står inne i buskaget, och enligt reglerna har sydkraft rätt att kalhugga inom ett visst avstånd från stople och ledning. Nu har dom varit snälla och nöjt sig med att beskära, och det tar inte många år förrän det är dags igen. Jag har att välja mellan att antingen själv hålla efter mina buskar eller finna mig i att dom går lös på dem efter eget huvud vid den tidpunkt som passar dom. Och............... bokharabindan får på INGA villkor klättra uppför staget till stolpen! Har blivit strängt tillsagd om detta. Vad jag förstår så kan det i värsta fall bli kortslutning.
Ditt nätbolag, har kanske inte lika nitiska kontrollanter, men ringer du dom och frågar om det är tillåtet får du säkert ett nej....
--------------------
Hellre planering än plantering
|