CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 10:51)

Vad är det däggdjurskött innehåller som inte fisk och skaldjur innehåller rent näringsmässigt? Kan man sluta med däggdjurskött och fågelkött och ersätta det med fisk o skaldjur utan att behöva äta några kosttillskott?
Frågan är om inte viltkött är det bästa att äta ur djurskyddssynpunkt om man ska fortsätta äta däggdjurskött? De djuren har ju levt i frihet iaf.
Jag ser inte vad kött över huvud taget innehåller näringsmässigt som man inte kan få i sig via vegetabilier av olika slag

Kan jag äta veganskt utan kosttillskott så kan du nog gå över till att äta fiskar och skaldjur utan att behöva ta tillskott.
Viltkött och fiskar som inte är odlade är ju såklart bättre på den punkten. Men det är ändå lika onödigt och fisket bidrar till en hel del negativa miljökonsekvenser samt överfiske som var på tapeten för inte så länge sedan. Deras liv var bättre, men döden var ändå lika meningslös och hade kunnat undvikas som jag ser det.
Dessutom har man ju hälsoaspekten att tänka på om man skall äta den typen av fiskar. Fiskar kan ha upp till flera tusen gånger så höga halter av vissa ämnen än deras omgivning, t.ex. kvicksilver och med tanke på den förorening vi ser av sjöar och hav så skulle inte jag känna mig riktigt bekväm med att äta stora mängder fiskar.
Redigerat av Nauti: 22-01-2010, 18:32