Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klippa Thuja Brabant på vintern?
          Hulten
          Inlägg 03-01-2010, 19:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 10 269

Skulle behöva fimpa min thujahäck (ca 2,5m hög nu, aldrig klippt innan) men läser att det bör göras April eller September. Eftersom jag är nyfiken och vill lära mig mera undrar jag

varför bör jag inte klippa Thuja på vintern såsom jag kan göra med tex fruktträd?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Järfälla
          Inlägg 22-01-2010, 15:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Rododendron ska man ju helst klippa vårvinter, står det i böcker. Egentligen konstigt att tuja/idegran är annorlunda. Då borde alla vintergröna vara lika, t ex pga att de genom sin vintergröna dräkt är väldigt känsliga just på på våren när marken är frusen, och solen värmer (avdunstning). Idegran och tuja ska man ju vänta till april med, antagligen för att de då återhämtat sig från vintern och är i god vigör att läka sår (och inte har börjat skjuta nya skott). Men det är klart, Rodisar är ju så tidiga att blomma, man är väl rädd att störa dem (även om man missar blommen hur som helst)... Konstigt, då borde ju bästa tid att klippa rodisar rejält vara "efter blom". Rodisar borde ju också fryssprängas, eller torka ut av vårsolen i snitten (inte klara att läka dem). Bara en funderering...

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-01-2010, 18:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (Järfälla @ 22-01-2010, 15:56) *
          Rododendron ska man ju helst klippa vårvinter, står det i böcker. Egentligen konstigt att tuja/idegran är annorlunda. Då borde alla vintergröna vara lika, t ex pga att de genom sin vintergröna dräkt är väldigt känsliga just på på våren när marken är frusen, och solen värmer (avdunstning). Idegran och tuja ska man ju vänta till april med, antagligen för att de då återhämtat sig från vintern och är i god vigör att läka sår (och inte har börjat skjuta nya skott). Men det är klart, Rodisar är ju så tidiga att blomma, man är väl rädd att störa dem (även om man missar blommen hur som helst)... Konstigt, då borde ju bästa tid att klippa rodisar rejält vara "efter blom". Rodisar borde ju också fryssprängas, eller torka ut av vårsolen i snitten (inte klara att läka dem). Bara en funderering...

April brukade det stå på rhododendronsällskapets gamla hemsida att det var beskärningstid + i det nya hittar jag i en fråga också att de rekomenderar april (är det brittisköversatta böcker står det dock ofta feb-mars och liknande de är några månader tidigare än oss i storbritannien och oftast anpassar inte översättarna råden till svenskt klimat)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 08:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon