CITAT (gnon49 @ 22-01-2010, 21:47)

Ja det går ju inte att komma ifrån att kött i någon form, är det allsidigaste och säkraste sättet att få i sig alla nödväniga vitaminer o spårämnen som kroppen behöver. Kombinerat med rotfrukter o grönt. Mycket fisk på matbordet är väl den bästa garantin att få uppnå hög ålder.
Fast det är ju knappast svårt att få i sig allting man behöver utan att äta kött. Att det finns elitidrottande och kropsbyggande veganer är väl ett ganska bra bevis på det?
Vad gäller ålder så finns det ju studier som tyder på att veganer har en högre medellivslängd än blandkostare. Differensen skall vara ungefär densamma som för rökare och icke-rökare om jag inte minns fel. Litet kuriosa är att världens äldsta hund är vegan, men det har inte så mycket med saken att göra

CITAT (Anma @ 22-01-2010, 22:05)

Jag råkade kolla vad quorn innehåller. Det är ju något som många vegetarianer och veganer äter. huvva.
Hellre äter jag kött och annan ren mat än det och liknande produkter. Sen är det ju det där med tillsatta vitaminer. Sedan jag lärde mig hur dessa vitaminer utvinns så går det helbort. Fyyyääää. Det finns ju i dessa soijaprodukter som ska vara så bra för veganer. Ni skulle bara veta vilken miljöpåverkan det är att ta fram dessa vitaminer och andra tillsatser, och vad som används för att utvinna dem. Det är vidrigt. Vitaminutvinningsfabrikerna är flyttade (många av dem) till kina och indien för att slippa i från de hårda miljökraven i andra länder. Bara en sån sak.
Nej, vegetarianer och veganer äter inte quorn. Vad är det i quorn som kan beskrivas med "huvva"?
Ja, svampprotein är ju riktigt ruskiga saker, klart att man föredrar delar av döda djur, inte sällan preparerade med diverse ämnen för att påverka utseende och hållbarhet för att motverka den förruttnelseprocess som börjar ganska snabbt efter slakt framför sådant? Om du kallar köttet för rent så vet du inte riktigt vad du talar om. I många fall är det absolut inte rent, du vet att gifter och liknande ackumuleras ju högre upp man kommer i näringskedjan va? Med tanke på var och hur djurfodret odlas och vilka mängder som djuren äter och i vilken tur vilka mängder vi människor äter så är det inte alltid så rent som du nu vill få det att låta som.
Vad gäller miljöpåverkan så tror jag även att du är fullt medveten om hur mycket miljövänligare en vegansk kost är än en blandkost? Om du på fullt allvar påstår någonting annat så vill jag nog påstå att du inte läst på ett dyft.
Redigerat av Nauti: 22-01-2010, 22:14