CITAT (Motti @ 22-01-2010, 23:35)

Nauti !jag respecktera att du väljer att inte äta kött !men då förväntar jag mig att du respecktera mig som väljer att äta kött !vi har vänner som är vegeteianer och det ser vi inte alls som ett stort problem alls ,vi diskutera det inte alls utan vi har som sakt respeckt för varandras leverne.Större delen av världens befolkning är ju faktiskt köttätare och vegeterianrere i ett.
Fast det är skillnad. Mitt val av kost bidrar till minskat lidande och minskad miljöförstörelse. Medan de flesta blandkostare bidrar till ett ökat lidande och en försämrad miljö.
I fallet med dina kostvanor kan jag respektera att du konsumerar medvetet för att minska det lidandet så gott det går och även din miljöpåverkan. Men det är svårare att respektera ett val som leder till lidande, död och miljöförstörelse än det är att respektera ett val som leder till minskat lidande, att djur slipper dö och är bättre för miljön, om du förstår hur jag menar.
Jag kan skilja på sak och person så jag går ju inte direkt runt och ogillar alla blandkostare, däremot ogillar jag deras val av kost. Det är inte samma sak, men jag tänker inte sticka under stol med att jag inte ger mycket för deras kostval.