|
Ett liv som gris, Europaversionen |
|
|
|
21-01-2010, 14:33
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3387034http://action.ciwf.org.uk/ea-campaign/clie...ampaign.id=5468CITAT Vanskötsel av grisar förekommer i hela EU och inte bara i Sverige, enligt en rapport från den brittiska djurskyddsorganisationen Compassion in World Farming. Bland de utpekade länderna finns Danmark och Tyskland. CITAT Compassion in World Farming has been filming undercover in Europe’s pig farms for 18 months. What we found was shocking – an apparent disregard for pig welfare law and political failure to enforce it. Failure to comply with important welfare legislation puts Europe’s pigs at risk of profound suffering.
This graphic footage, released at a press conference in Brussels on 21 January 2010, is intended to raise awareness of this scandal with the European public.
Redigerat av Nauti: 21-01-2010, 14:35
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
 |
Svar
|
22-01-2010, 23:35
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Nauti !jag respecktera att du väljer att inte äta kött !men då förväntar jag mig att du respecktera mig som väljer att äta kött !vi har vänner som är vegeteianer och det ser vi inte alls som ett stort problem alls ,vi diskutera det inte alls utan vi har som sakt respeckt för varandras leverne.Större delen av världens befolkning är ju faktiskt köttätare och vegeterianrere i ett.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 23:56
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 22-01-2010, 23:35)  Nauti !jag respecktera att du väljer att inte äta kött !men då förväntar jag mig att du respecktera mig som väljer att äta kött !vi har vänner som är vegeteianer och det ser vi inte alls som ett stort problem alls ,vi diskutera det inte alls utan vi har som sakt respeckt för varandras leverne.Större delen av världens befolkning är ju faktiskt köttätare och vegeterianrere i ett. Fast det är skillnad. Mitt val av kost bidrar till minskat lidande och minskad miljöförstörelse. Medan de flesta blandkostare bidrar till ett ökat lidande och en försämrad miljö. I fallet med dina kostvanor kan jag respektera att du konsumerar medvetet för att minska det lidandet så gott det går och även din miljöpåverkan. Men det är svårare att respektera ett val som leder till lidande, död och miljöförstörelse än det är att respektera ett val som leder till minskat lidande, att djur slipper dö och är bättre för miljön, om du förstår hur jag menar. Jag kan skilja på sak och person så jag går ju inte direkt runt och ogillar alla blandkostare, däremot ogillar jag deras val av kost. Det är inte samma sak, men jag tänker inte sticka under stol med att jag inte ger mycket för deras kostval.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
23-01-2010, 00:24
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 23:56)  Fast det är skillnad. Mitt val av kost bidrar till minskat lidande och minskad miljöförstörelse. Medan de flesta blandkostare bidrar till ett ökat lidande och en försämrad miljö.
I fallet med dina kostvanor kan jag respektera att du konsumerar medvetet för att minska det lidandet så gott det går och även din miljöpåverkan. Men det är svårare att respektera ett val som leder till lidande, död och miljöförstörelse än det är att respektera ett val som leder till minskat lidande, att djur slipper dö och är bättre för miljön, om du förstår hur jag menar.
Jag kan skilja på sak och person så jag går ju inte direkt runt och ogillar alla blandkostare, däremot ogillar jag deras val av kost. Det är inte samma sak, men jag tänker inte sticka under stol med att jag inte ger mycket för deras kostval. Det är ju just det att du tycker, anser och tror att du gör det enda rätta. Vi (jo jag tror faktiskt alla odlingsintresserade) drar säkert var och en vårt strå till stacken för att bidra till minskad miljöförstörelse och minskat lidande för djuren. Du gör det på ditt sätt och vi andra på vårt sätt. Jag fattar inte varför du i tråd efter tråd håller på och skuldbelägger folk som inte är som du.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
23-01-2010, 00:35
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 00:24)  Det är ju just det att du tycker, anser och tror att du gör det enda rätta. Vi (jo jag tror faktiskt alla odlingsintresserade) drar säkert var och en vårt strå till stacken för att bidra till minskad miljöförstörelse och minskat lidande för djuren. Du gör det på ditt sätt och vi andra på vårt sätt. Jag fattar inte varför du i tråd efter tråd håller på och skuldbelägger folk som inte är som du. Nej, inte det enda rätta men det som är mest rätt enligt mig och det enda som är 100%:igt. Det innebär väl inte att jag försöker att få alla andra att leva som jag? Jag är ju uppenbarligen motiverad till att leva den livsstil jag lever och jag lär mer än gärna ut om den. Att informera är inte detsamma som att försöka pracka på folk, som tidigare nämnts så många gånger så har DU, då det tidigare har syftats just på dig och ditt gnällande, ett val att inte läsa mina trådar som du påstår dig tycka är så tråkiga, provocerande, meningslösa, innehållslösa o.s.v. Men ändå dyker du gång på gång upp i trådarna för att gnälla och det kvittar vad det handlar om så har du någonting att gnälla på. Du menar att vi odlingsintresserade skulle göra någon som helst skillnad? Med tanke på hur många som använder sig av pesticider, konstgödsel, jord och hur mycket pengar som läggs på importerade anueller o.s.v. så ser jag då ingen som helst miljömedvetenhet i det hela. Det är nog ett fåtal här på forumet som odlar av miljöskäl :/
Redigerat av Nauti: 23-01-2010, 00:38
--------------------
|
|
|
|
|
23-01-2010, 01:11
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 00:35)  Nej, inte det enda rätta men det som är mest rätt enligt mig och det enda som är 100%:igt. Det innebär väl inte att jag försöker att få alla andra att leva som jag?
Jag är ju uppenbarligen motiverad till att leva den livsstil jag lever och jag lär mer än gärna ut om den. Att informera är inte detsamma som att försöka pracka på folk, som tidigare nämnts så många gånger så har DU, då det tidigare har syftats just på dig och ditt gnällande, ett val att inte läsa mina trådar som du påstår dig tycka är så tråkiga, provocerande, meningslösa, innehållslösa o.s.v. Men ändå dyker du gång på gång upp i trådarna för att gnälla och det kvittar vad det handlar om så har du någonting att gnälla på.
Du menar att vi odlingsintresserade skulle göra någon som helst skillnad? Med tanke på hur många som använder sig av pesticider, konstgödsel, jord och hur mycket pengar som läggs på importerade anueller o.s.v. så ser jag då ingen som helst miljömedvetenhet i det hela. Det är nog ett fåtal här på forumet som odlar av miljöskäl :/ Bara för att jag säger vad jag tycker och det inte faller dig på läppen så tycker du att jag gnäller. Jag läser dina trådar i förhoppning om att du ska komma med något nytt, för du kan en hel del, men oftast så är det ju tyvärr bara gammal skåpmat (smaka på den du  ). Informera säger du men är det att informera när du skuldbelägger alla andra som inte delar din livsstil. Du har skrivit hur många gånger som helst att det enda rätta är att vi som äter kött ska sluta med det för annars bryr vi oss inte om djurs lidande och miljön. Vad är det om inte försök att få alla bli likadana som du? Ja jag tror att de allra flesta fritidsodlare odlar på ett miljövänligt sätt men det behöver nödvändigtvis inte vara av miljöskäl även om det vore önskvärt. Människor är mer medvetna än du tror.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
23-01-2010, 09:39
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 01:11)  Informera säger du men är det att informera när du skuldbelägger alla andra som inte delar din livsstil. Du har skrivit hur många gånger som helst att det enda rätta är att vi som äter kött ska sluta med det för annars bryr vi oss inte om djurs lidande och miljön. Vad är det om inte försök att få alla bli likadana som du?
Ja jag tror att de allra flesta fritidsodlare odlar på ett miljövänligt sätt men det behöver nödvändigtvis inte vara av miljöskäl även om det vore önskvärt. Människor är mer medvetna än du tror. Jag skuldbelägger inte andra, jag bara berättar hur det ser ut i verkligheten. Om man känner skuld så borde väl det vara en alarmklocka? Att sluta äta kött är det enklaste och det enda 100%:iga som sagt, men inte det enda sättet att minska lidandet. Smuleborg visar ju tydligt på att man KAN konsumera etiskt även som blandkostare, men att det kräver en hel del tid och energi. Dessutom verkar hon ju känna sin bonde ganska väl vilket nog är få förunnat. Jag säger inte att det är det ENDA sättet, men det är ett väldigt enkelt och effektivt sätt. Det är inte ett försök att få folk att anamma min livsstil, det är ett försök att få folk att konsumera medvetet för att minska lidandet här i världen. Hur många på det här forumet som är emot att djur inom industrin lider har endast köpt kött från djur som inte lidit? Ingen skulle jag våga påstå, inte ens jag själv eftersom jag inte varit vegan hela mitt liv. Hur många köpte inte skinka under julen? Hur många har inte köpt belgian blue-kött? Hur många har inte ätit kött på restaurang från något annat europeiskt land? Att konsumera kött och animalier som på ett etiskt sätt kräver en hel del av en själv oftast. Då väljer många den bekväma vägen, men de tänker inte på att det är någon annan som får betala mellanskillnaden i priset och bekvämligheten, det är det djuren som gör. Det där med odling har ju inte så mycket med saken att göra men tyvärr tror jag inte själva odlandet bland medlemmarna här på forumet är så miljövänligt, det baserar jag på vad jag själv läst. Människor kanske är mer medvetna än jag tror, men då bryr de sig helt enkelt inte särskilt mycket vilket resulterar i att de verkar som att de inte är medvetna. Sedan behöver man ju inte tolka allting jag säger som att det är riktat mot någon personligen, vissa här på forumet är väldigt miljömedvetna.
Redigerat av Nauti: 23-01-2010, 09:40
--------------------
|
|
|
|
|
23-01-2010, 10:14
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 09:39)  Jag skuldbelägger inte andra, jag bara berättar hur det ser ut i verkligheten. Om man känner skuld så borde väl det vara en alarmklocka?
Att sluta äta kött är det enklaste och det enda 100%:iga som sagt, men inte det enda sättet att minska lidandet. Smuleborg visar ju tydligt på att man KAN konsumera etiskt även som blandkostare, men att det kräver en hel del tid och energi. Dessutom verkar hon ju känna sin bonde ganska väl vilket nog är få förunnat. Jag säger inte att det är det ENDA sättet, men det är ett väldigt enkelt och effektivt sätt.
Det är inte ett försök att få folk att anamma min livsstil, det är ett försök att få folk att konsumera medvetet för att minska lidandet här i världen.
Hur många på det här forumet som är emot att djur inom industrin lider har endast köpt kött från djur som inte lidit? Ingen skulle jag våga påstå, inte ens jag själv eftersom jag inte varit vegan hela mitt liv. Hur många köpte inte skinka under julen? Hur många har inte köpt belgian blue-kött? Hur många har inte ätit kött på restaurang från något annat europeiskt land? Att konsumera kött och animalier som på ett etiskt sätt kräver en hel del av en själv oftast. Då väljer många den bekväma vägen, men de tänker inte på att det är någon annan som får betala mellanskillnaden i priset och bekvämligheten, det är det djuren som gör.
Det där med odling har ju inte så mycket med saken att göra men tyvärr tror jag inte själva odlandet bland medlemmarna här på forumet är så miljövänligt, det baserar jag på vad jag själv läst. Människor kanske är mer medvetna än jag tror, men då bryr de sig helt enkelt inte särskilt mycket vilket resulterar i att de verkar som att de inte är medvetna. Sedan behöver man ju inte tolka allting jag säger som att det är riktat mot någon personligen, vissa här på forumet är väldigt miljömedvetna. Jag känner ingen som helst skuld för att jag äter kött men du vill få oss att känna det med en massa skrämselpropaganda. Tyvärr har det ingen effekt. Undrar om du är ortorektiker eller nåt annat maniskt.
--------------------
|
|
|
|
|
23-01-2010, 10:25
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 10:14)  Jag känner ingen som helst skuld för att jag äter kött men du vill få oss att känna det med en massa skrämselpropaganda. Tyvärr har det ingen effekt. Undrar om du är ortorektiker eller nåt annat maniskt. Jag tror att du har missuppfattat mig helt. Dessutom ägnar jag mig inte åt skrämselpropaganda, jag ägnar mig åt att sprida information. Det är faktiskt såhär det ser ut i den verkliga världen. CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 10:20)  Vem har någonsin trott eller påstått att det är någonting begränsat till Sverige? Finns ju inget nytt i den här tråden som inte redan diskuterats i ett flertal tidigare trådar. Jag väntar fortfarande på att du ska komma med något som vi alla inte redan vet. Vänta på du, det kanske kommer tids nog. Dock tänker jag inte sluta att informera för att du redan kan allting, det finns fler på det här forumet än du om du inte visste det
--------------------
|
|
|
|
|
23-01-2010, 10:32
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 10:25)  Jag tror att du har missuppfattat mig helt. Dessutom ägnar jag mig inte åt skrämselpropaganda, jag ägnar mig åt att sprida information. Det är faktiskt såhär det ser ut i den verkliga världen. Vänta på du, det kanske kommer tids nog. Dock tänker jag inte sluta att informera för att du redan kan allting, det finns fler på det här forumet än du om du inte visste det  Kul med folk som vet vad dom gör
--------------------
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
Nauti Ett liv som gris 21-01-2010, 14:33 ängsvädd Det är så himla sorgligt :( En högt uppsatt veteri... 21-01-2010, 16:54 vitavargen Såg ikväll nåt om detta på nyheterna.
EU verkar v... 21-01-2010, 22:36 herkules hur kan folk handla, har de inget samvete? 22-01-2010, 01:22 Nauti hur kan folk handla, har de inget samvete?Om man s... 22-01-2010, 06:37  herkules Hoppas sarkasmen är tillräckligt tydlig.
det var d... 22-01-2010, 08:43 vitavargen hur kan folk handla, har de inget samvete?
Min upp... 22-01-2010, 16:05  herkules Min uppfattning är att denna fråga har lagts på tv... 22-01-2010, 16:13 ängsvädd Vad är det däggdjurskött innehåller som inte fisk ... 22-01-2010, 10:51 Nauti Vad är det däggdjurskött innehåller som inte fisk ... 22-01-2010, 18:19  *Stintan* Jag ser inte vad kött över huvud taget innehåller ... 22-01-2010, 18:30   Nauti Fast ska du låta alla djur leva så får du ju inte ... 22-01-2010, 19:34  dahla Jag ser inte vad kött över huvud taget innehåller ... 22-01-2010, 18:37 narran Vad är det däggdjurskött innehåller som inte fisk ... 22-01-2010, 21:45  Markus_H Visst käka vildsvinskött de behöver skjutas av bör... 22-01-2010, 22:06 dahla Glöm nu inte att det är en ganska liten andel djur... 22-01-2010, 16:20 herkules Glöm nu inte att det är en ganska liten andel djur... 22-01-2010, 16:56  dahla nej så klart det inte gäller alla som odlar kött m... 22-01-2010, 17:19 Nauti Glöm nu inte att det är en ganska liten andel djur... 22-01-2010, 18:30 Aqvakul Jag har just ätit en god nötbiff av svenskt naturb... 22-01-2010, 18:32 Myosotis svenskt naturbeteskött
:bravo: En bra insats för... 22-01-2010, 19:37  Nauti :bravo: En bra insats för biologisk mångfald... 22-01-2010, 19:53   Aqvakul Ja och samma resultat hade inte uppnåtts om man in... 22-01-2010, 19:55    Nauti NAUTI!
Handlar den här tråden om dålig djurhål... 22-01-2010, 19:58   Myosotis Ja och samma resultat hade inte uppnåtts om man in... 22-01-2010, 20:04    Nauti Jag har inte gett pengar till en bonde som håller ... 22-01-2010, 20:40 vitavargen http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=... 22-01-2010, 20:12 ängsvädd Tack för svar Nauti - då vet jag - ang. detta med ... 22-01-2010, 20:54 Nauti Tack för svar Nauti - då vet jag - ang. detta med ... 22-01-2010, 21:02  ängsvädd Fast det var inte helt och hållet sant ändå kom ja... 22-01-2010, 21:07   *Stintan* OK då vet jag. Finns B12 i räkor?
B12 finns i fis... 22-01-2010, 21:20   Nauti OK då vet jag. Finns B12 i räkor?B12: 0.9mcg säger... 22-01-2010, 21:20 ängsvädd Tack ska ni ha, då vet jag. Ska lägga om kosten en... 22-01-2010, 21:33 dahla Jag slutade äta kött/fisk/fågel i en vecka... jag ... 22-01-2010, 21:37 Nauti Jag slutade äta kött/fisk/fågel i en vecka... jag ... 22-01-2010, 21:41 gnon49 Jag slutade äta kött/fisk/fågel i en vecka... jag ... 22-01-2010, 21:47  Nauti Ja det går ju inte att komma ifrån att kött i någo... 22-01-2010, 22:10   Myosotis Nej, vegetarianer och veganer äter inte quorn. Det... 22-01-2010, 22:13    Nauti Fel. Jag är vegetarian. Jag äter quorn och jag äte... 22-01-2010, 22:16     Myosotis Vegetarianer äter inte ägg. Ovo-vegetarianer äter ... 22-01-2010, 22:25      Nauti :angry2: Nu får du väl ändå ge dig. Jag är vegeta... 22-01-2010, 22:36       ängsvädd .....
Man kan få alla essentiella aminosyror geno... 22-01-2010, 22:38       Aqvakul Du är ovo-vegetarian. Du behöver inte byta namn p.... 22-01-2010, 22:47        Nauti Nu tror jag faktiskt att du är ute och cyklar. Veg... 22-01-2010, 22:52         Aqvakul Vegetarianer äter inte animalier. Veganer äter int... 22-01-2010, 22:57          ängsvädd Du blev lite utförligare när det gällde veganism, ... 22-01-2010, 22:58           Aqvakul Han har lagt till lite i inlägget.
Jovisst, svadan... 22-01-2010, 23:02       ängsvädd ...
Man kan få alla essentiella aminosyror genom ... 22-01-2010, 22:52        Nauti Hmmm, har googlat en del och det verkar som att de... 22-01-2010, 23:01   Anma Fast det är ju knappast svårt att få i sig allting... 22-01-2010, 22:18    Nauti Tillsatser, tillsatser, tillsatser. Kemiskt utvunn... 22-01-2010, 22:24     Anma Nej, tillsatser i mängder i halvfabrikaten brukar ... 22-01-2010, 22:28      Nauti Så du tror jag ljuger angående de kemiskt utvunna ... 22-01-2010, 22:32      ängsvädd .......
Och dessutom, har du tänkt på vad som händ... 22-01-2010, 22:33      Nauti Tillsatser finns och kemiskt utvunna vitaminer i p... 22-01-2010, 22:45       Anma Ja inte bidrar de till 18% av de globala växthusga... 22-01-2010, 22:56        Nauti Du läser ju som du vill. Jag pratar om tillverknin... 22-01-2010, 23:14         Anma Det första du nämner tycker jag inte låter underli... 22-01-2010, 23:16          Nauti Vad jag menar är att som blandkostare går det myck... 22-01-2010, 23:34           *Stintan* Tycker du? Jag skulle nog säga att det är tvärtom.... 23-01-2010, 00:02            Nauti Nej jag dricker inte mjölk. Men jag äter kött, fis... 23-01-2010, 00:17          ängsvädd Vad jag menar är att som blandkostare går det myck... 22-01-2010, 23:38           Anma Ren mat - det är ju massor med tillsatser i nästan... 23-01-2010, 00:12            Nauti Du har fel. Visst finns massor med tillsatser i my... 23-01-2010, 00:28             Anma Det kan du ju intala dig, att köttet i köttdisken ... 23-01-2010, 00:36              Nauti Du motsäger vad du säger i ett inlägg högre upp me... 23-01-2010, 00:40 dahla Jag käkade allt annat som jag brukar äta förutom k... 22-01-2010, 21:47 Nauti Jag käkade allt annat som jag brukar äta förutom k... 22-01-2010, 22:02 Anma Jag råkade kolla vad quorn innehåller. Det är ju n... 22-01-2010, 22:05 Aqvakul och grisarna då... 22-01-2010, 22:25 Gossen Ruda Nöff, nöff, så var tjafset igång. Tänker inte delt... 22-01-2010, 22:40 ängsvädd OK, jag tvekade om det var tillförlitliga källor. ... 22-01-2010, 23:05 Motti Säger så här !att va gris kan vara jäkligt bra... 22-01-2010, 23:15 Nauti Säger så här !att va gris kan vara jäkligt bra... 22-01-2010, 23:18 *Stintan* Varför ska man köpa färdig mat? Är det sån mat du ... 22-01-2010, 23:20 Motti Inom storskaligheten finns det nog inga lyckliga g... 22-01-2010, 23:21      vitavargen ...
Sedan behöver man ju inte tolka allting jag s... 23-01-2010, 09:57 vitavargen Har en vän som är vegan. På frågan vad brukar du ä... 22-01-2010, 23:45 Motti Men dom största av jordens befolkning är ju köttät... 22-01-2010, 23:53 Nauti Men dom största av jordens befolkning är ju köttät... 23-01-2010, 00:01 Motti Kan tala om att vi är väldigt noga med vad för köt... 23-01-2010, 00:03 Motti Nu lägger jag det här åt historien !man blir t... 23-01-2010, 00:13 vitavargen Konsumtionens kvalitet bestäms många gånger av plå... 23-01-2010, 00:22 narran http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fra...rer_4... 23-01-2010, 04:45 Anki på Öland Att ni gick på den enkla - att starta en likadan t... 23-01-2010, 09:44 Nauti Att ni gick på den enkla - att starta en likadan t... 23-01-2010, 10:13  Jonny Eftersom det är exakt samma ämne som tas upp med d... 23-01-2010, 10:17  *Stintan* Eftersom det är exakt samma ämne som tas upp med d... 23-01-2010, 10:20   ängsvädd Vem har någonsin trott eller påstått att det är nå... 23-01-2010, 11:09 Anma Att ni gick på den enkla - att starta en likadan t... 23-01-2010, 10:20  *Stintan* Busted! :giggle:
Jag har inte varit aktiv i d... 23-01-2010, 10:22
2 sidor
1 2 >
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|