Har gått hos både privatister och folktandvård och jag är fullkomligt säker på att det har mer att göra med tandläkaren själv än var personen jobbar...... Folktandvården där jag växte upp var urkass, gjorde en massa onödiga lagningar (funderar fortfarnde om tandläkarna där fick bonus för varje lagad tand

), och tandläkaren jag hade var allt annat än pedagogisk, vilket faktiskt behövs när man behandlar barn. Så fort jag fick betala själv bytte jag till privatist, som var superbra men kostande en del. Blev dock för långt att åka sedan jag flyttat och bytte då till folktandvård i min nuvarnade kommun. Har iofs bara varit några gånger men tandläkaren är mycket bra och trevlig, enda problemet är att det är svårt att få tider.
Kostnadsmässigt ligger nog folktandvården och privatisten lika i pris, skullnaden ligger nog fråmst i hur lång tid det tar att få tid (folktandvården tar längre tid) och att hos privatisten gjordes alla undersökningar av tandläkaren själv (och ibland lagade han direkt), medans en tandhygienist gör undersökn på folktandv. Även hos folktandv har jag fått en dedikerad tandläkare och det är henne jag slussas till automatiskt (om man inte söker akut så klart).