CITAT (gnon49 @ 31-01-2010, 20:54)

Det ligger i alla människors natur att få det bättre genom arbete. Det är drivkraften i livet kan man säga. Skulle intresset att förbättra sitt eller andras liv försvinna, så skulle vår välfärd stagnera. Överkonsumtion har inget med saken att göra. Tänk om människor inte längre ville förbättra sina liv. Då skulle motorn i vår välfärd stanna, arbetslösheten stiga och samhället skulle stanna upp.
Så att jobba bidrar automatiskt till ett bättre liv? Det leder till mer pengar och du menar att de pengarna skulle de användas för att förbättra sitt eget liv utan att man konsumerar? Det finns viktigare saker att göra med pengar än att ge dem till de som redan har mer än tillräckligt.
Överkonsumtion har väldigt mycket med saken att göra, mer pengar leder till ökad konsumtion.
Jag vill förbättra mitt liv, men inte genom att lägga mer tid än nödvändigt på att utföra något arbete och att få ut papper som belöning, om jag inte gillar jobbet d.v.s. men då behöver jag ändå inte alla pengar jag får

Du får det att låta som att dagens system är det bästa möjliga, men med tanke på de problem vi har i världen i dag så kan jag inte hålla med. Ett system som hela tiden bygger på tillväxt och ökad konsumtion ser jag inte som någonting positivt eller någonting vi måste bevara.
CITAT (dahla @ 31-01-2010, 21:07)

Låt alla dom på vänstersidan som vill ha högre skatter få sin skatt höjd så kan man sänka skatterna för dom som vill ha lägre skatt...
Eller så låter vi alla de som behöver pengarna få pengar, i stället för till de som har pengar men vill ha mer.