CITAT (flouee @ 01-02-2010, 20:49)

Ni som är oroliga för kylan... Hur kallt "ska" en zon X ros klara egentligen? En del rosor måste väl kunna klara tjäle hela vägen ner förbi ockuleringsställe?
Jag tror det är minusgrader i jorden hela vägen ner, i alla fall här, men inte lika kallt som i luften. Växten har ju socker som frysskydd i cellerna så antar det till viss del har med det att göra. De har även lite andra strategier som jag inte kan. Så även om det är -4 vid rötterna så kan det ju vara -20 uppe i luften, eller -30 med vindeffekt.
Här i Umeå är det ju -25 varje vinter skulle jag säga, alltid nån gång.
Så en ros med zon 5 tycker jag ska klara det utan att frysa ner helt. Däremot kan jag tänka mig en zon 5 ros fryser ganska mycket i grenarna ovan snön. Till det kommer att det är torrt på våren, vårsolen kommer men marken är frusen eller torr och det är torra isiga vindar, så växten kan torka ihjäl också. En zon 7 ros tycker jag ska klara -30 men det vet jag inte om dom gör om dom inte har bra snötäcke etc. zon 3-4 rosor vill inte ha kallare än -15 eller -20 tror jag, men är ett antagande eftersom jag inte bott i sådan zon någon hel vinter. Jag har en del zon 4 rosor, men dom är ynkliga på våren och jag tror aldrig dom blir "stora". Så täcker jag dom också. Tiden får utvisa mer.
Temptations come, as a general rule, when they are sought.
-Margaret Oliphant
--------------------
zon 5