Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har jag gjort bort mig totalt nu?, Perennrabatt
          Magdis
          Inlägg 05-07-2004, 19:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Hejsan! Jag är en ny medlem här som även är helt ny på trädgårdsområdet. För första gången har jag försökt plantera en perennrabatt men nu är jag orolig att jag har gjort bort mig totalt.
          På tomten som vi köpte så fanns det en upphöjd rund rabatt med stenar runt som hade vuxit igen totalt. Det var bara grästorvor i den så jag grävde bort alltihop och gjorde om från början. Skillnaden var att jag lade dit en ogräsduk under jordhögen. När jag hade gjort klart började jag fundera på om jag borde ha grävt djupt ner i marken innan jag la dit duken och sen fyllt på med jord. Blir det för grunt nu?
          Sånt här borde jag ju ha tänkt på innan jag sätter igång men jag är ju en smula impulsiv av mig och ivrig att börja med mitt nya intresse så jag kanske får lära mig den hårda vägen!
          Vad tror ni om rabattens framtida överlevnad?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-07-2004, 21:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Många växter klarar att växa upp ur en nypåfyllning "mulchning "på ca 10 cm kompost eller dyl /år -det mesta av detta äts upp av maskar o rabatten sjunker igen ..
          men
          Ditt problem är det lilla jorddjupet du har från början
          I vårt klimat -Västerbotten bor jag )-är upphöjda bäddar en hit" för bättre överlevnad -men då talar vi om 40 cm och + -ÖVER marknivå
          Den bandspelarbands" väven .. är eg till för jordgubbar -perenna växter kommer inte att klara att växa igenom den -det är fö hela syftet med duk -man vill ju inte ha upp ogräs heller :)Den släpper dock -som alla markdukar igenom vatten smile.gif
          Själv använder jag , om jag tar till duk -Geotextil -markduk väv som används vid vägbyggen
          Den går att göra hål i med spett , är vit o behöver 1 dm täckning ovanpå för att inte ogräs ska växa vidare under duken o orsaka -om inte annat bubblor"
          Vore jag Du så skulle jag förbättra jorddjupet nu -du kommer inte att ångra dig
          Vill du ser ex på växter som trivs i nordligt klimat kan du kika i mitt album -ikon här nedan smile.gif
          Lycka till

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 01:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon