Hej och välkommen!
ATt man i början köper plantor som man sedan ser att man redan har eller som finns överallt omkring en är du inte ensam om. Jag sådde som vanligt ängsblom i sensomras, och i våras köpte jag två plantor pimpinell till min kryddspiral.
I ängen kom en massa frodiga pimpinellplantor upp... Klart billigare som frösådder kan man säga, och kräver inte direkt sin egen plats i spiralen.
Och då har jag odlat här i 10 år.
Hur du ska göra med duken vet jag inte. Själv gillar jag inte att ha mattor under odlingar. Hade din rabatt varit min skulle jag ha grävt upp alltihop senare i höst, tagit bort mattan, rensat bort de flesta gräsrötter och satt tillbaka alltihop. Kanske satt dem annolrunda också, när jag under en växtsäsong sett vilka som vill sprida sig, vilka jag vill ha mer av osv.
Till hösten kan du lägga ett tunt lager höstlöv över alltihop, och på våren kan du smula ned mer löv så slipper du släpa dit mer köpt jordförbättring. På våren kan du också mylla ned kompost om du har. Lägg nävar här och var mellan plantorna och mylla ned några cm med fingrarna. Är jorden näringsfattig kan du lägga till lite benmjöl (går att köpa) eller ännu bättre några nävar kogödsel (går att köpa) eller annan väl brunnen (komposterad minst 1 år) gödsel.
--------------------
|