Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har jag gjort bort mig totalt nu?, Perennrabatt
          Magdis
          Inlägg 05-07-2004, 19:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Hejsan! Jag är en ny medlem här som även är helt ny på trädgårdsområdet. För första gången har jag försökt plantera en perennrabatt men nu är jag orolig att jag har gjort bort mig totalt.
          På tomten som vi köpte så fanns det en upphöjd rund rabatt med stenar runt som hade vuxit igen totalt. Det var bara grästorvor i den så jag grävde bort alltihop och gjorde om från början. Skillnaden var att jag lade dit en ogräsduk under jordhögen. När jag hade gjort klart började jag fundera på om jag borde ha grävt djupt ner i marken innan jag la dit duken och sen fyllt på med jord. Blir det för grunt nu?
          Sånt här borde jag ju ha tänkt på innan jag sätter igång men jag är ju en smula impulsiv av mig och ivrig att börja med mitt nya intresse så jag kanske får lära mig den hårda vägen!
          Vad tror ni om rabattens framtida överlevnad?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 05-07-2004, 22:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej och välkommen!

ATt man i början köper plantor som man sedan ser att man redan har eller som finns överallt omkring en är du inte ensam om. Jag sådde som vanligt ängsblom i sensomras, och i våras köpte jag två plantor pimpinell till min kryddspiral.

I ängen kom en massa frodiga pimpinellplantor upp... Klart billigare som frösådder kan man säga, och kräver inte direkt sin egen plats i spiralen.

Och då har jag odlat här i 10 år.

Hur du ska göra med duken vet jag inte. Själv gillar jag inte att ha mattor under odlingar. Hade din rabatt varit min skulle jag ha grävt upp alltihop senare i höst, tagit bort mattan, rensat bort de flesta gräsrötter och satt tillbaka alltihop. Kanske satt dem annolrunda också, när jag under en växtsäsong sett vilka som vill sprida sig, vilka jag vill ha mer av osv.

Till hösten kan du lägga ett tunt lager höstlöv över alltihop, och på våren kan du smula ned mer löv så slipper du släpa dit mer köpt jordförbättring. På våren kan du också mylla ned kompost om du har. Lägg nävar här och var mellan plantorna och mylla ned några cm med fingrarna. Är jorden näringsfattig kan du lägga till lite benmjöl (går att köpa) eller ännu bättre några nävar kogödsel (går att köpa) eller annan väl brunnen (komposterad minst 1 år) gödsel.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 15:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon