Jag använder ju inte mobil, så den här kanske inte räknas? Men den ligger och skräpar här i en skrivbordslåda. Jag har inget kort i, men jag laddar den då och då före storm eller åskväder, för det ska ju gå att ringa 112 ändå, så om det händer nåt när strömmen går och telefonen inte fungerar kan det vara bra att ha

Jag vet inte ens vad den heter mer än att det står Nokia på den. Den har varit med länge. Någon gång på 90-talet, när vi fortfarande inte kunde få fast telefon, skaffade vi mobil istället. Dock kunde vi bara få ett telia-abonnemang, det var det enda. Att det inte är någon täckning på telia härute var ju vårt problem. På den tiden hade jag alltid en gammal cykel stående utanför. Ofta var täckningen såpass bra att telefonen ringde, men det bröts så fort man svarade. När det ringde fick man kasta sig upp på cykeln och cykla uppför backen det fortaste man kunde. Efter 8-10 signaler vågade man inte vänta längre utan svarade, då hade man kommit så långt så att man kanske hörde vem det var innan det bröts. Så fortsatte man cykla tills det började ringa igen, sprang upp i bokebacken och svarade. Där är det hyfsad täckning och väldigt vacker utsikt ända bort till Söderåsen.

Innan jag kom på den smidiga lösningen försökte jag bl.a. klättra i träd, men det hjälpte inget. Det finns
ett ställe i trädgården där man ibland kan få
en prick vid bra väder, den så kallade telefonroten, en rot av en ask som sticker upp lite ur gräsmattan. Besökare som vill använda sina teliamobiler här brukar se lite konfunderade ut när man ber dem att gå ut och ställa sig på en rot.