För några år sedan jobba jag i en butik som sålde löste, då fick jag lära mig av leverantören som höll i kurser att löstet kommer från handplockade blad på den översta delen av plantan, teplantan blir i naturliga fall ett tvåmeters-träd, men odlarna håller dom i buskform för att nå bladen, busken får ge skörd under en begränsad tid, när busken har givit vad den kan, så tar dom skördetröskeln och kör över allt... det är det som hamnar i tepåsarna, bark, grenar och allt...
Dom flesta som använder löste, tar oftast för mycket... Det räcker med en tesked löste till att göra en
hel kanna te (yrkes hemlighet

) Det gröna teet är känsligast för "fel" temp på vattnet det ska helst ligga på 70 grader och bryggas mellan 30 sekunder till upp till max två minuter brygger man det längre har teet en förmåga att bli beskt, så sa leverantören...men man får ju prova sig fram till vad man själv tycker

.
Samma gäller svart te men det kan klara temperaturer upp till 80 grader, det är dom beska "ensymerna" som "spricker" i för hög temp, men är man van att dricka sitt te från 100 grader så gör man det

... Det svara teet blir oxå beskt av att bryggas för länge, kaffedrickare har en förmåga att brygga te alldeles för länge... i tron att det ska bli starkare, men det blir bara beskare... Det röda teet innelåller inte dom beska "ensymerna" som finns i grönt och svart te, (svart och grönt te kommer från samma buske medans det röda är en annan sort/en annan buske) det röda teet kan man brygg i upp till 10 min om man vill och få riktigt gott

(jag är kaffedrickare)
Iste på rött te är super gott

Då tar jag tre till fyra teskedar till en kanna, låter det svalna med några myntablad i och massor med socker

oftast gör jag det på Rooibus jordgubb/persika.
Någon som har provat vit te? Jag fick smaka på en av kurserna, smakar ljummet vatten = ingenting!!! och kostar 200 kr per hg

. Vitt te kommer från det alldra yttersta bladet och "special" plockas, därför kostar det så mycket.
Dela med mig lite av vad jag fick lära mig