Hej Axel! Det där med pH är jag inget bra på, men min spontana tanke är, att det mest handlar om näringen!
Ängsväxter trivs på magra och näringsfattiga marker. När näringen ökar, tar växter som gräs, hundkex, sly, o.dyl. över fullständigt, och utkonkurerar de mer sårbara växterna.
Näringen får man bort genom betande djur, eller genom slåtter där man tar bort det man slagit (efter att det fått ligga och torka och fröa av sig nån vecka) så det inte blir liggandes och tillför marken näring.
Då är det också viktigt att man inte slår för tidigt, utan i rätt tid.
Att våra marker växer igen mer och mer, beror förutom på att ängsmarker inte längre brukas, och att de gamla hagmarkerna växer igen när småbönderna försvinner, även på luftföroreningarna som tillför markerna gott om både kväve och andra ämnen.
Hej Exotic! "Den lilla världen" är fantastisk! Fjärilsögon är ögon att drunkna i...
Och Estet ... jag tror att det är en blåvingehona du räddade från spindeldöden. Men jag lämnar fältet öppet för någon mer kunnig att ta över bestämningen. Var i Sverige bor du? Alltså, var flyger denna din fjäril? Jag bor utanför Stockholm.
Kul med fler som visar bilder!
Kram från amaira.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|