Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växtbelysning
          stensätter
          Inlägg 03-02-2010, 15:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 16 994

Hej!
          Jag har en armatur där lysrören sitter innanför en plastkåpa. Är det rätt sort eller ska det vara ett galler så att ljuset kommer fram mera?
          Stensätter

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kentbra
          Inlägg 03-02-2010, 17:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 24 724

Visst kan en plastkåpa minska ljusflödet en del.men detta är ändå marginellt.
          Viktigare är vilket typ av ljus du får.
          De vita (som vi ser) är inte till stor nytta för våra växter.
          De vill ha blått och rött ljus.
          Googla på växtbelysning så får du massor av info om våglängder med mera.

Kåpan däremot kan ju vara bra att ha om man duschar växterna.
          Hellre lite svagare ljus, än 220 volt i hela amaturen med omnejd.

Själv använder jag dubbla 40W lysrör. ett varmvitt och ett dagsljus ovanför mina blommor och såddar.
          Sedan kompletterar jag med en LED Growlight placerad mitt i taket i blomrummet.
          Denna LED har gjort en stor skillnad på tillväxten.

Kent

Citera
          Nauti
          Inlägg 03-02-2010, 17:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (kentbra @ 03-02-2010, 17:06) *
          Visst kan en plastkåpa minska ljusflödet en del.men detta är ändå marginellt.
          Viktigare är vilket typ av ljus du får.
          De vita (som vi ser) är inte till stor nytta för våra växter.
          De vill ha blått och rött ljus.
          Googla på växtbelysning så får du massor av info om våglängder med mera.

Kåpan däremot kan ju vara bra att ha om man duschar växterna.
          Hellre lite svagare ljus, än 220 volt i hela amaturen med omnejd.

Själv använder jag dubbla 40W lysrör. ett varmvitt och ett dagsljus ovanför mina blommor och såddar.
          Sedan kompletterar jag med en LED Growlight placerad mitt i taket i blomrummet.
          Denna LED har gjort en stor skillnad på tillväxten.

Kent
          Det beror väl helt på. Sådana plastkåpor jag tänker på släpper igenom ganska litet ljus. Så jag skulle helt klart tagit bort kåpan. Att vi inte vill bli bländade har ju ingenting med växterna att göra tongue.gif De blir inte direkt ledsna av starkt ljus smile.gif

Det finns väldigt mycket att läsa om ljuskvalitet, det finns en del trådar i ämnet här på forumet. Men nu var ju inte det frågan. Om du/ni vill göra reklam för LED-belysning kan det väl hållas i den tråden? Jag kanske verkar konspiratorisk men det verkar väldigt skumt bara tongue.gif

Redigerat av Nauti: 03-02-2010, 17:16

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          zippoo
          Inlägg 04-02-2010, 14:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 22 615

CITAT (Nauti @ 03-02-2010, 17:15) *
          Det beror väl helt på. Sådana plastkåpor jag tänker på släpper igenom ganska litet ljus. Så jag skulle helt klart tagit bort kåpan. Att vi inte vill bli bländade har ju ingenting med växterna att göra tongue.gif De blir inte direkt ledsna av starkt ljus smile.gif

Det finns väldigt mycket att läsa om ljuskvalitet, det finns en del trådar i ämnet här på forumet. Men nu var ju inte det frågan. Om du/ni vill göra reklam för LED-belysning kan det väl hållas i den tråden? Jag kanske verkar konspiratorisk men det verkar väldigt skumt bara tongue.gif

nu var det väll inte riktigt ljusstyrkan som kentbra pratade om, utan IP klassning när man ska hålla på med vatten där. (men jag tar ändå bort kåpan och är bara lite försiktig när jag håller på med vatten i närheten av min 2x36W)

Citera
          Nauti
          Inlägg 04-02-2010, 19:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (zippoo @ 04-02-2010, 14:47) *
          nu var det väll inte riktigt ljusstyrkan som kentbra pratade om, utan IP klassning när man ska hålla på med vatten där. (men jag tar ändå bort kåpan och är bara lite försiktig när jag håller på med vatten i närheten av min 2x36W)
          Jag har odlat med lågenergilampor av olika slag och sprejat med vatten. Även lysrören håller sig ju så svala att det inte gör någon skada ifall det kommer vatten på dem om det är det som avses. Att det skulle bli några problem med elektroniken tvivlar jag på, då måste man ju i princip spruta vatten rakt i den och det ser jag inte hur man skulle lyckas med.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 22:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon