Volkswagen golf skulle nog passa bra. Lagom stora, och så vanliga att vilken bilmekaniker som helst känner till dom. Relativt robusta och med ett gott andrahandsvärde även om nypriset är något högt. Många olika motoralternativ, även miljöklassade motorer. Jag vet inte hur hård kopplingen är, men dagens automatlådor är så bra att de bilen drar mindre bränsle än när man har manuell låda. Väljer man inte någon sportmodell så är markfrigången relativt hög för att vara en personbil, så dåliga vägar är inga stora problem.
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2010, 20:37)

En mindre fyrhjulsdriven bil av typ Skoda Yeti - gärna med diesel- låter perfekt. Nog är det så att kopplingen blir mjukare när du har kört några tusen mil...
Det är inte säkert kopplingen blir mjukare. Det är förståss olika på olika bilar, men på vissa bilar som jag lagat kopplingen på har hårdheten berott på pedalens returfjäder. Tar man bort fjädern kan man sköta kopplingen med ett finger, men det är inte säkert pedalen orkar ända tillbaka till utgångsläge då. Hårdheten är alltså, åtminstone på en del bilar, medvetet vald. Det hade egentligen räckt med en mjukare fjäder, men i stället har man tagit en hård.
När det gäller små SUV:ar kan rekommendera suzuki, deras bilar är billiga och rätt så bra.