CITAT (Motti @ 06-02-2010, 01:05)

Efter som jag fick vårt första barn 1976 och valde att va hemma och va mamma till henne och hennes lillebror medans hennes far och (min man )startade eget så innebär det att ja får ut 1670 i månaden när jag blir Pensionär!och jag röstar Moderat ! Vem skapade dom förutsättningarna att alla mammor skulle jobba !jo den Socialdemokratiska Partiet.Det innebär att för att jag valde att va hemma och ta hand om våra barn så blev jag bestraffad,så i dag har jag en pension på 1670 kr i månaden när jag blir 61 år,tur man har en man som tjänat pengar och har pensionsförsäkring.
I alla pensionssystem är det oftast kvinnan som är förloraren. Kvinnan är ofta hemma med barnen, jobbar deltid mm. I det gamla systemet gällde de 15 bästa åren men nu gäller livsinkomsten i praktiken. Jag har haft tur att ha en bra lön när jag började jobba 1980 och har haft en mycket bra löneutveckling. Min fru har också ett bra pensionsutfall trots att hon varit hemma med barnen. Vi engagerade oss tidigt i pensionsfrågan tidigt och vi köpte privat försäkring fast jag själv är emot denna typ av försäkring. Men vi vill kunna leva hyffast när vi blir äldre trots att vi betalar skatt. Kommer ihåg Anna Hedborg, hon som började utreda rehabkedjan för s, hon var positiv att fler tar privata försäkringar. Hmmm ja då går det ju att sänka pensionen mera eller? Den nuvarande pensionsuppgörelsen är ett politiskt blocköverskridande samarbete med de största partierna i riksdagen. Pension skall man engagera sig när man är ung sedan är det försent. Glöm inte att ca 10 % av svenska folket inte ens har tjänstepensionen, som ger ung 10 % till i pension. De jobbar på företag utan kollektivavtal.
Redigerat av gladepetter: 06-02-2010, 07:52