Pengar..inte enbart det? Jag tror att det handlar om andra saker. Vill man mjölka folket på pengar så behåller man helst ett monopol....även om det skulle fungera uruselt. Jag tror att det handlar om politik där ideologierna spelar in dvs tron på ex fri konkurrens, marknad och tjänster över gränserna och att statens styrning skall minska. Sedan har vi fortfarande kostnaderna kvar till viss det....det håller jag med om Stintan...men DET är samtliga etablerade partierna i riksdagen helt överens om vissa helt öppet andra tysta. 1988 års prop banade ju vägen för denna process. Först ut var det Televerket, Vägverket, SJ, Domänverket, FFV mm. Från att vara anslagsmyndigheter blev de affärsdrivande verk och nu statliga bolag och sist men inte minst utförsäljning se Vin och Sprit som var först ut. Men 1988 års regering kunde inte sälja ut dessa statliga företag pga interna politiska skäl (läs fackföreningsrörelsen). Utan förändringarna fick andra sköta om...i deras goda minne! DET är politik på hög nivå!
Redigerat av gladepetter: 06-02-2010, 10:02
|