CITAT (Copycat @ 06-07-2004, 19:46)
Att täcka kvickrot med plast är jag tveksam till. Jag hade "glömt" en säck med planteringsjord ute ett par veckor, på min Kvickrotsmatta. När jag sen skulle använda den kunde jag inte rubba den ur fläcken. Jag har visserligen reumatiskt, men att kunna dra säcken brukar gå bra. Jag blev tvungen att tillkalla en granne som skulle hjälpa mig att ställa säcken på högkant. Han hade ett rent hel...e att få upp säcken till stående. Den hade vuxit fast på ett par veckor, hela säcken var full med Kvickrot, bara att slänga. Det är starka små jä...r dom där Kvickrötterna.

Jag tror dig vad gäller plastsäcken med jord.
Nu brukar plasten i dessa säckar vara ganska tunn, och jag undrar om det inte finns små lufthål i den också. Den plast jag använder är starkare. Det är sådan som bönderna använder för att täcka sina högar med sockerbetor, som jag köper på rulle hos lantmännen. Dock blir även den plasten skör efter ett par säsonger. Blir det hål så kan kvickroten växa. Hur som helst, när jag sedan tar bort plasten och fördelar ut jorden då är det väldigt lätt att ta bort dom eventuella kvickrötter som finns, eftersom jorden då är så lucker. Sedan måste man snabbt se till att få något annat att växa där. Kvickrot älskar nämligen öppen jord. Om du ska ha en rabatt på platsen gräv ner sådana där kantlinjer som förhindrar att kvickroten kommer in från sidan.
En liten radhustäppa kanske man inte vill ha inplastad i två år. Så i ditt läge skulle jag nog använda R**** i alla fall. Bäst effekt får man när växten befinner sig i tillväxtfas. Låt gräset/kvickroten växa upp en bit, kanske 1 dm. innan du sprutar, då kan växten ta upp mer av medlet. Räkna med att ytbehandla. Att pensla på varje enskilt grässtrå över en större yta verkar inte realistiskt. Skydda omgivande växter. Vinden för omkring medlet mera än du tror, och de växter du tycker om reagerar alltid kraftigare än de växter du inte tycker om. Helst ska det vara vindstilla. Jag brukar trä plastpåsar över mindre buskar och perenner. Eller så brukar jag hålla en stor masonitskiva som skydd mot växten. Någon gång har jag missat och upptäckt skador på blad, men det går över. Efter någon vecka kommer du se att växtligheten gulnar för att så småningom vissna ned. Det tråkiga är att detta tar ganska många veckor. Gräsets illgula färg i den fasen avslöjar dig obevekligen som en R****-användare. Ungefär två månader senare är allt dött och du kan så nytt. Risken är att det finns frön av kvickrot kvar i jorden, som börjar gro när du bearbetar den. För att vara riktigt säker på att utrota kvickroten behöver du kanske behandla en gång till. Dvs, bearbeta jorden, låta ogräset växa upp 1 dm, och därefter spruta igen. Å andra sidan, om det ogräs som växer upp inte är kvickrot utan vanligt åkerogräs, så går det lika bra att rycka upp det för hand.
PS. Fast om kvickroten bara är i gräsmattan så skulle jag nog låta den vara hellre än att ta besväret att göra om alltihop från scratch. Gräs som gräs.......