Usch! Det här är en kinkig fråga. Icke desto mindre känner jag för kvinnan som mannen vägrade ta i hand. Det blir ju för oss västerländska kvinnor som att backa århundraden i jämställdhetsfrågan. Jag skulle i alla fall känt mig kränkt om mannen tar i hand andra män men inte mig. Jag skulle känna det som om jag var mindre värd i de andras ögon... Och det här med religion då? Skall vi kämpa för religionen eller jämställdheten och allas lika värde. Det har århundraden igenom gjorts så mycket ont i religionens namn. Fortfarande plågas t.ex. djur till döds i religiös slakt för att vissa muslimer skall kunna äta halal. Alltså djuren hängs upp och ned medan de är fullt medvetna. Och så skars deras halsar av. Döden inträffar först i genomsnitt 5 minuter senare eftersom kniven inte når de bakre nervbanorna utan impulser når hjärnan. Denna slakt som kallas skänkning, är enligt svenska veterinärer djurplågeri.. och det i religionens namn! Nä vet ni vad... Jag tror vi måste sträva mot och kämpa för allas lika värde och även för djurens rättigheter! hellre än för religiösa påhitt... men det är bara min personliga åsikt.
|