Här är en teinist till!
Har alltid druckit det, jag och en kompis brukade ha téprovning ibland för att kolla olika smaker.
Det jag alltid har hemma - vardagstéet - är Earl Gray Deluxe, dvs med extra bergamotte.
Och det ska definitivt vara lösvikt, påstéer är inte så där väldans gott...
Om man öppnar skåpet över spisen så finns där en faslig massa burkar, räknade till ca 40 olika sorter en gång!
Detta har jag fått lära mig om té genom åren:
* Svart té innehåller hälften så mycket koffein/tein som kaffe och grönt hälten så mycket som svart.
* Svart té är gjort på samma blad som grönt té men det svarta har fermenterats.
* Om det fermenteras längre än en timme blir det svart, kortare tid blir det oolong.
* Rött té är gjort på barken av roibosbusken
* Om bladen har brutits sönder blir téet mörkare och starkare till smaken än om det är hela blad.
* Till svart té ska vattnet precis börja småbubbla och det ska dra i 4 minuter, oolong ca 5 minuter
* Grönt té ska ha vatten på ca 70-80 grader och dra i ca 2 minuter.
* Styrkan ändras genom att ta mer té, inte låta det dra längre.
* Vissa téer (särskilt de gröna och oolong) kan man brygga om tébladen 2-3 gånger.
* Påsté innehåller oftast "skräpet". Från början var påsen en marknadsföringsgrej, att kunna enkelt ge prover till kunder! Så det kan bli...
Kan tipsa om
Gröna Teimporten som har jättebra téer och skickar mot faktura.
Ni som inte gillar gröna téer, det finns en väldig massa olika sorter som har väldigt skilda smaker.
Kul att se alla olika stavningar på te/té/the/thé! Idag stavade jag det té... imorgon tar vi en annan stavning!
Tänk om man skulle gå och brygga sig en kopp!