Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp mig..., och en liten kanin
          Fisan
          Inlägg 07-07-2004, 10:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 3 620

Jag blir bara så arg o ledsen... sad.gif Idag när jag kom till mina föräldrar, frågade mamma hur hon skulle göra med grannarnas kanin. Den hade inte fått nåt vatten sen i förrgår. Jag tyckte att hon skulle säga till dom eller gen den vatten själv. När jag går o kikar efter hade den fortfarande inte fått vatten. Då ser jag hur grannfamiljen åker. Så jag tar vattenflaskan o ser att matskålen är full av spån o halm. Ingen mat heller alltså. Så jag tar med mig ett halvt äpple o lite knäckebröd, som kaninen fullkomligt kastar sig över. Dessutom när jag kom för att hämte vattenflaskan står den o slickar på den tomma flaskan. Jag tittar in i sovavdelningen o det är inte mockat.

Men vad kan man göra i en sån situation? Det är alltid tråkigt när ett oskyldigt djur får lida....

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MRLINDELL
          Inlägg 07-07-2004, 11:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Kaniner kissar på bestämda platser, våran går in "kaninlåda" med cutterspån och sköter sig utmärkt. Men från aktre delen ploppar det piller lite okontrollerat. Kaniner kan nog inte bestämma var pillret skall hamna utan hamnar ofta där kaniner är som mest, t ex där den ibland vilar. HELT NORMALT!

Det där om käket som Åsa sa stämmer på 90% av alla kaniner jag haft kontakt med. En dvärgkanin får bara typ 50 gram kraftfoder som den hastar i sig till frukost på en kvart. Sedan får den äta hö så mycket den vill. Man kan ge den grönfoder i vettiga mängder och även 20g knäckebröd (1 skiva) om dagen, ett smultron, en persiljekvist, ett friskt maskrosblad eller två, lite morotsblast. Kaninen kan bli lite lös i magen om den får äta för mycket grönt, därför ger man den knäckebröd och typ 1 torkad majskolv i veckan att gnaga på.

Man skall bara se till att den inte får för mycket kraftfoder som innehåller oljeväxter, typ solrosfrön och pellets.

Något som är viktigt är tillgången på friskt vatten. En kanin kan slurpa i sig en vattenflaska om dagen när det är varmt. Man bör också ge kaninen en mineral/salt sten (den rosa) att slicka på. Våran snuttar i sig en sådan på två månader, den behöver saltet och mineralerna i värmen för att hålla sig frisk.

Kontakta någon inom kommunen angående misskötsel av burdjur, de slår till samma dag ibland och kontaktar djurägaren. Det är verkligen djurplågeri att inte ge ett burdjur vatten och mat, motion och kontakt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 17:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon