Hej! Utrymmet hönsen behöver beror lite på rasen. Vi har stor cochin. De behöver förvånansvärt lite plats trots sin storlek. Det är mycket lugna höns som aldrig spinger eller flyger omkring. Vi har har nu hus på ca en kubikmeter som står på marken. Jag håller på att göra nya konstruktioner eftersom de gamla husen och burarna är svåra att göra rena. Jag har byggt en bur på ben. Jag har använt en skiva formplywood ( Tror jag det heter.) Huset är en meter och buren 1,5 meter. Benen gör att jag får in en skottkärra under så att det bara är att skrapa ut ströet. Dessutom blir det rovdjurssäkert. Nästa hus består också av samma typ av skiva men jag gör två hus på skivan och sedan blir det en skiva bur på vardera sidan. Burarna är avsedda för en tupp och en eller två hönor. Just nu har vi fem grupper med olika färger så jag måste förenkla. Det är betydligt trevligare att studera hönsen när de går på en lite högre nivå. För oss som är äldre är det lättare att fodra och vattna djuren i en upphöjd bur. Bygger du flyttbara hus och burar så blir det svårt för överheten att bråka. MVH Jan Lindgren
|