Kanske någon av alla fiffiga människor här vet hur jag ska få tag i material till min senaste uppfinning:
SNIGELSTAKETET...

Jag har äntligen gett upp i den ständiga kampen mot råbocken och bestämt mig för att, eftersom det är lite dyrt att inhägna 800 m2 tomt, det får bli en mindre inhägnad runt grönsaksland - rosengård istället.
Området är ungefär 15x15 m, och staketet ett vanligt grönt villastängsel, med en extra tråd upptill för att Bambi inte ska frestas hoppa över. Medan jag gjorde grundmuren (av 9 cm breda Lecabetongstenar) slog det mig att ett snigelstaket runt alltihop skulle vara helt perfekt. Mycket enklare att jaga sniglar inne på en begränsad yta än försöka få hela tomten snigelfri.
Jag vet precis hur det ska se ut, en plast- eller plåtsremsa, 20 -30 cm hög och med formen av ett upp- och nedvänt J. Böjen, som bör vara 4-5 cm i diameter, ska vara utåt förstås. Jag skulle vilja se den snigel som forcerar det.
Frågan är bara; var får jag tag i en sådan profil? Jag kan svära på att jag har sett det i något sammanhang, men var?