theseraphim Jovisst har du på ett sätt rätt. De kan ha rötter - men sansevieria måste också ha ett rhizom för att bladen skall växa. Så, rötterna på de avkapade bladen gör att bladet kommer att få ett eller flera taniga rot/sidoskott. Dessa är så skräpiga och fula att många tar bort dem - och även plantans förutsättning för att leva vidare.
Ibland är det flätade bladen dessutom riktigt dyra.
Om kunden blir lurad eller ej beror ju på hur mycket kunden vet. De kunder som vet att avkapade sansevieriablad inte blir längre - och ändå väljer att köpa dessa - blir givetvis inte lurade. jag har själv köpt såna här plantor. För att jag vill ha dem som förökningsplantor.
Den gången var det en bredbladig sansevieria - där bladen klipps av och sedan satt ihop i en cirkelform - ungerfär som en ananas. Expediten i den affären trodde att bladen växt dåligt för att det kunde ha varit fel på bladen. Så - även de som jobbar i blomaffärerna kan sägs vara lurade.
Fast jag tror verkiligen att plant/växtnäringen skulle kunna överleva genom att sälja sjyssta plantor. Det vill jag verkligen tro.
|