CITAT (evaisa @ 14-02-2010, 12:15)

Flaxss, såg din mammas växt ut så här?
cyl_pup.jpg ( 83.35k )
Antal nedladdningar: 89Om man tar ett blad av sansevieria som saknar tillväxtpunkt och sätter det i jord, så får det rötter och sedan sidoskott - om man tar väl hand om det. Sidoskotten blir tunnare än mammabladet. Mammabladet kan inte bli längre.
Sparar man sidoskotten så får man fina småplantor så småningom. men om man hade hoppats att den häftiga tjocka mammapinen skulle växa så blir man besviken.
Om de bundna bladen som tvingats in i hjärtform kan få sidoskott vet jag ej. De har förmodligen torkats ut kraftigt för att kunna böjas - deras livskraft är nog redan mycket begränsad.
fast det är väl självklart att mamma bladet inte växer mer, men bara för det så får du ju ingen fin planta. du får ju ''rotade'' blad som sedan skickar ut nya friska pinnar 8dessa rotskott kommer från tillväxtpunkter) och med tiden får man fina vuxna plantor med många pinnar. man brukar ju rota blad av sanseveria.
det är så man säljer dessa pinnliljor 3-6ned stuckna rotade blad som sedan fortsätter att växa som dom ska göra med nya skott som bildare med tiden tuvor. mamma köpte en sådan planta med 3-6blad och den fick kort därefter många nya skott på sidan så som din bild visar. nu är den hos mormor och mamma bladen lever och nya skott bildas hela tiden.
så egentligen ser jag inget fel i det att sälja dom så, då växten kommer att fortsätta att växa.
mycket värre är det med hoya kerri (eller hur det stavas var evigheter sen jag stavade till det namnet). sedan kan jag hålla med om att fläta dom och böja dom är fult och hur växten mår av det är jus vårt att säga då jag inte kan prata med växter om pinnarna är rotade eller ej vet jag inte heller. men får dom rötter så kommer det ju nya skott.
det man blir lurad på är ju såfall om man tror att bladen kommer växa för det gör dom ju inte så som du skrev.