CITAT (Christa @ 14-02-2010, 20:09)

Liknar den Mizuna eller Pak choi i smaken? Jag undrar därför att jag inte tycker dessa är så goda som vanlig grönkål. Smaken är ju olika. Mizuna blev jag väldigt besviken över eftersom den utmålats som så god. Provade också en sorts grönkål som heter Red Russian 2008 men jag tyckte den vanliga krusiga grönkålen var godare. Jag har så lite plats så jag kan inte odla flera sorter men blev nyfiken eftersom de krusiga är så jobbiga att skölja.
Mizuna har jag inte ätit, men jag tycker inte att Pentland Brig liknar Pak choi. Svårt att beskriva smaker, förstås, men jag tycker att den smakar som... hederlig grönkål, helt enkelt.

Äter den både rå, lätt förvälld i sallad tillsammans med bönor, äpple, nötter och pressad citron, och förstås kokt i soppor etc. Red Russian har jag inte heller provat; Runåbergs säger: "Troligen den mildaste och mjällaste grönkålen."
Ja, det är svårt att välja mellan att hålla fast vid det man gillar och att prova nya sorter för nyfikenhetens skull! Blir oftast någon sorts kompromiss...