Jag köpte den i januari 2008 - i mars samma år blommade den och luktade så mycket att jag hade den på gästtoan på nätterna. På hösten fick den nya skott. Ett av dessa skott har nu tre blad och en blomknopp på gång.
Din planta kan nog ha blommat innan du fick den. När dom är så stora brukar dom blomma. Du kommer att få en jättestängel!
Enpinnen kan även sitta kvar på mammaplantan - men om du vill ta bort den så dela mittemellan mamman och enpinnen. Då får båda lika mycket rhizom. Mamman kommer nog att kunna få nya skott så småningom.
Experterna brukar säga att sansevierior blommar när dom är mogna..... och att de inte blommar vid någon särskild tid på året. Olika sorters sansevieria blommar olika ofta - några kan blomma varje år andra tar betydligt längre tid på sig. Svärmorstungorna blommar nästan varje år. En sort som heter fischeri sägs behöva minst 20 år på sig innan den blommar. Den får en stor "blomboll" nere vid marken.
Min fischerii har jag haft i lite mer än två år så jag lär få vänta ett tag.......
Redigerat av evaisa: 14-02-2010, 23:24
|