Det gäller att börja i tid. Stora och viktiga arrangemang kräver lång och noggrann planering
Det blev ju inget lotteri i år som vi hade hoppats på. Härmed så anmäler jag mig som frivillig att hålla i lotteriet.
Min tanke med lotteriet är att det inte ska ge någon vinst. Att värdet av vinsterna ska vara större än försäljningspriset på lotterna. Med ett vinstrikt lotteri så tror jag att det också kan bli ett dragplåster och något som vi kan ta med när vi annonserar.
Såg att på Uddevalla växtmarknad kostar det 100 kr och 3 skänkta växter att vara med. Jag tänkte att alla säljare kan skänka en lagom stor växt + en större växt. Se det som en marknadsföringskostnad. Vi var ju lovade vinster från Odla, hoppas att det gäller nästa år också. Jag tänkte jag kunde tigga lite priser hos några företag, men jag vet ju inte hur framgångsrikt det blir. Självklart är det välkommet om säljarna har saker att skänka också. Jag köper in lite vinster också, måste nog kalkylera med en liten vinst så jag inte riskerar att lotteriet går back, det är ju svårt att förutsäga hur många lotter som säljs. I vilket fall som helst så kommer värdet av vinsterna vara större än försäljningsvärdet av lotterna.
Eventuellt överskott från lotteriet tänkte jag kunde gå till en enkel fika till försäljarna efter marknaden och resten till marknadsföringskostnader till 2011 års marknad. Här tänker vi långsiktigt. Fast tanken är att det inte ska bli något överskott, men om det blir några tjugor över så är det till detta de ska gå.
För att kunna beräkna hur många vinster det blir och hur många lotter som ska säljas så vill jag veta vilka priser som skänks ett par veckor innan marknaden är, jag vill inte bli överraskad på marknadsdagen. Det är ju enkelt at PM:a mig.
Jag grejar allt som behöver göras före marknadsdagen men önskar att någon vill hjälpa mig på själva marknadsdagen. Det vore ju bra om jag och den som hjälper mig har våra bord på varsin sida om lotteribordet så vi kan hjälpas åt.
Jag vill gärna ha synpunkter på mitt förslag. Är det någon annan som vill hålla i lotteriet istället för att jag gör det så säg till!
Så nu mina kära vänner är det dags att plantera något fint i några rejäla krukor som ni kan skänka till lotteriet