Oh ja! Jag har synpunkter!
Min gamla rasade ihop för ett tag sen. Då började jag undersöka marknaden. Det finns massor med tekniska finesser som försäljarna lockar med, jättestark motor, partikelfilter (eller nåt sånt), tystgående osv...
Precis som vid bilköp är det lätt att glömma vad det är man behöver... å det gjorde jag! Jag köpte en jättestark dammsugare som man kan stänga av genom att stoppa in munstycket i en skena bak på dammsugaren. Rackarns dyr var den oxåå... Men bara det bästa är gott nog, måste jag ha tänkt...
Jag behövde verkligen inte en så stark dammsugare. på plant golv suger den fast. Det blir rätt jobbigt till slut, spec om man nyss bytt påsen. Men jag trodde väl på reklamen - ju starkare sug desto renare. Men så är det inte alls.
Den där stoppfunktionen har jag aldrig använt mig av.
Att den är tystgående gillar jag. Vissa billigare dammsugare brölar väldigt.
Det jag däremot skulle ha behövt var en extralång sladd. Jag har ett stort hus och det skulle ha varit skönt att kunna slippa byta kontakt flera gånger på samma våningsplan.
Nar jag såg dammsugare på Clas Ohlson insåg jag att jag betalat åtminstone 1500.- för mycket för en dammsugare. Deras hade räckt gott å väl åt mig. Att de sen inte håller lika länge som en dyrare får man ta med i beräkningen. Men dammsugare blir ju rätt äckliga efter ett antal år ochborde egentligen bytas ut av bara den orsaken.
--------------------
zon 5 (4) mellersta Dalarna
|