Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybygge för höns och kaniner
          RonjaRövardotter
          Inlägg 16-02-2010, 16:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 27 243

Det verkar som om sambon har gått med på att skaffa höns (till mig som har önskat detta i nästan 15 år...) och kaniner till barnen . Då vi inte kan avvara någon utav uthusen återstår att bygga nytt.

Min tanke är att vi bygger ett långsmalt hus med ytterdörr i mitten (ca 3*6m). På ena sidan kan vi ha hönsen (ca 10 st) på ca 6 kvm och på andra sidan kan 2 kaniner samsas om 4 kvm. Här kanke det vore bra att bygga lite hyllor i olika höjd för att öka på utrymmet? I kanindelen ska givetvis isolerad "koja" byggas och hela huset ska också vara isolerad. Behövs värmelampa till de båda djurslagen ändå? Här kan det ofta vara lägre än -20 på vintrarna.

Både hönorna och kaninerna ska självklart ha "stegar" ner till varsinn rastgård där nät ska byggas rakt ner i jorden på ytterkanter samt en "längd" underjorden för att kaninerna ska ha möjlighet att gräva men inte kunna gräva ut sig. Nättak ska också finnas. Kaninerna ska ha möjlighet att kunna gå ut året om och hönorna ska släppas ut om det inte blir kallarna än någon minusgrad. Hönsen ska även få traska lös på vår stora gård om somrarna.

Vad tror ni om denna idé? Räcker storleken? Andra tips och råd? Någon som har en liknande ritning?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          RonjaRövardotter
          Inlägg 18-02-2010, 08:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 27 243

Tack för alla svar!! Har sparat alla länkarna så jag ska kunna kolla igenom dem sedan. Jo, jag är en ansvarsfull djurägare (enligt min hästveterinär) så jag tror nog att jag ska kunna ta hand om några höns och kaniner på ett riktigt sätt.

Däremot har jag fått höra att även dvärgvädurar kan vara utomhus i rastgård på vintern bara de har en isolerad och dragfri koja inomhus att krypa in i samt även bur inomhus. Stämmer inte det då?

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 18-02-2010, 21:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (RonjaRövardotter @ 18-02-2010, 08:31) *
          -------
          Däremot har jag fått höra att även dvärgvädurar kan vara utomhus i rastgård på vintern bara de har en isolerad och dragfri koja inomhus att krypa in i samt även bur inomhus. Stämmer inte det då?

Så här står det från jordbruksverket och djurskyddlagen kanin
          Utomhusvistelse
          Det är tillåtet att ha kaniner i bur utomhus även under den kalla årstiden. Vintertid måste buren vara upphöjd från marken för att kyla inte ska tränga upp underifrån. Du kan till exempel isolera burens botten med hjälp av ett tjockt lager frigolit.
          Om kaniner hålls i ett utrymme där det är kallare än 0°C måste du ge dem uppvärmt dricksvatten minst två gånger per dygn.
          Se även de andra länkarna.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 09:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon