En sak som jag inte förstår i beskedet till din vän
CITAT
"Trots att försäkringskassan har bedömd att din arbetsförmåga är helt nedsatt på grund av sjukdom kan du inte längre få förlängd sjukpenning eftersom dina dagar med förlängd sjukpenning är slut."
är varför FK inte samtidigt erbjöd sjukersättning. Det finns ju mycket ny personal på FK, efter att alla "gamla" fick sparken. Det händer nog ofta att de skickar ut beslut på det här sättet utan att förstå att det är ologiskt. De borde ju förstås ha erbjudit sjukersättning i stället.
De kan ju inte förvänta sig att vi, som är sjuka, alltid ska ha reglerna klart för oss. Jag menar den här skrivningen:
"Hur går det till
att få sjukersättning?
Du kan ansöka själv
Du kan själv ansöka om att få sjukersättning.
Du använder en särskild blankett som du
kan få hos Försäkringskassan eller hämta på
www.forsakringskassan.se. Du ska också bifoga
ett läkarutlåtande."
Är det en regelnisse de anställt, så tänker sig kanske den handläggaren att vi genast ska förstå att vi måste
ansöka om sjukersättning i stället.
Att många av oss istället bryter ihop fullständigt och inte orkar tänka överhuvudtaget, förstår de inte alls.
Jag hade en otrolig tur, som kom i kontakt med en handläggare, som förstod, och hjälpte mig tillrätta i "djungeln". Annars hade jag nog fortfarande legat kvar i sängen med täcket över huvudet. Bildligt talat.
Hoppas verkligen att det löser sig för dig och din vän.